Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Isu sekolah Cina: MP Seputeh kecam Teo sebar 'ucapan kebencian kaum'
Diterbitkan:  Mar 6, 2024 3:26 PM
Dikemaskini: 7:26 AM

Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok menyifatkan dakwaan ahli akademik Teo Kok Seong bahawa sekolah Cina menyebarkan perkauman terhadap orang Melayu, sebagai "ucapan kebencian perkauman" yang boleh menyebabkan perpecahan antara masyarakat.

Pemimpin DAP itu berkata kenyataan Teo itu menjejaskan prinsip perpaduan dan keterangkuman yang harus ditegakkan dalam masyarakat.

"Tuduhan (Teo) itu bukan sahaja tidak wajar tetapi juga berpotensi memecahbelahkan dan membahayakan. Tiada asas yang boleh dipercayai untuk dakwaannya dan ia boleh ditafsirkan sebagai ucapan kebencian, memupuk syak wasangka dan perpecahan antara masyarakat.

"Dakwaan Teo bahawa individu berpendidikan Cina memandang rendah dan memperlekehkan orang Melayu bukan sahaja tidak benar tetapi juga berniat buruk. Kenyataan sebegitu hanya berfungsi untuk mengekalkan stereotaip dan mendalamkan keretakan dalam masyarakat berbilang budaya.

"Adalah penting untuk menyedari bahawa sebahagian besar individu berpendidikan Cina tidak menyimpan sentimen sedemikian dan secara aktif menyumbang kepada masyarakat yang harmoni," kata Teresa dalam satu kenyataan hari ini.

Teresa mengulas Teo, yang mendakwa pemimpin DAP itu dalam penafian berhubung kenyataannya bahawa sekolah vernakular Cina menyebarkan perkauman.

Bekas felo utama Institut Kajian Etnik Universiti Kebangsaan Malaysia itu mendakwa bahawa perbualan dengan persepsi negatif terhadap masyarakat Melayu dan India adalah kebiasaan dalam kalangan generasi Cina di Malaysia, dan ia semakin ketara dengan kemunculan media sosial.

Terdahulu, Teresa telah meminta polis menyiasat Teo untuk video TikTok yang mendakwa sekolah Cina menyebarkan perkauman terhadap orang Melayu.

Mengulas lanjut, Teresa berkata kenyataan Teo itu telah menghina masyarakat Cina secara keseluruhan dan tidak mengendahkan sumbangan besar sekolah vernakular Cina kepada pendidikan negara.

“Ramai pelajar berpendidikan Cina telah diterima masuk ke universiti awam tempatan, menunjukkan kecekapan mereka dalam Bahasa Malaysia.

“Dakwaan bahawa pelajar sekolah Cina tidak dapat berkomunikasi dengan berkesan dalam Bahasa Malaysia adalah tidak berasas dan mengabaikan pencapaian ramai pelajar yang cemerlang dalam pelajaran.

"Tambahan pula, kenyataan Teo mendedahkan pemahaman yang lemah tentang sekolah vernakular Cina dan sifat inklusifnya," katanya.

Teresa kemudiannya memetik data Kementerian Pendidikan, yang menunjukkan pada 2020, peratusan pelajar Melayu di sekolah vernakular Cina meningkat daripada 9.15 peratus pada 2010 kepada 15.3 peratus pada 2020.

"Pertambahan bilangan pelajar Melayu yang menghadiri sekolah-sekolah ini adalah bukti komitmen mereka terhadap kepelbagaian dan kepelbagaian budaya. Jika sekolah-sekolah ini benar-benar menggalakkan perkauman, mereka tidak akan menarik kumpulan yang pelbagai itu.

"Kesimpulannya, tuduhan Teo terhadap sekolah vernakular Cina adalah tidak berasas dan menghasut. Ia memudaratkan prinsip perpaduan dan keterangkuman yang harus kita perjuangkan dalam masyarakat kita.

"Saya berharap kita dapat menjauhkan diri dari kenyataan yang memecahbelahkan ini dan berusaha ke arah masa depan di mana semua masyarakat dihormati dan dihargai," kata Teresa.

Lihat Komen
ADS