Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Bekas jaga kedutaan AS rayu mahkamah kembalikan pampasan RM66k

Seorang rakyat Malaysia yang dipecat sebagai pengawal keselamatan Kedutaan Amerika Syarikat (AS) memohon Mahkamah Rayuan untuk mengembalikan anugerah RM66,000 atas dakwaan pemecatan yang tidak adil.

Pasukan peguam L Subramaniam daripada firma guaman Tetuan Kesavan memfailkan notis rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam yang membatalkan keputusan Mahkamah Perusahaan itu.

Semalam, hakim mahkamah sivil Amarjeet Singh memutuskan antara lain bahawa Mahkamah Perusahaan Malaysia tidak mempunyai bidang kuasa untuk mendengar kes terhadap Kedutaan AS, memerintahkan Subramaniam yang berusia 56 tahun membayar kos RM8,000 kepada kuasa besar global itu.

Tahun lepas, Mahkamah Perusahaan menganugerahkan RM66,000 kepada Subramaniam atas dakwaan pemecatan secara tidak sah daripada Kedutaan AS di Kuala Lumpur 16 tahun lalu.

Kedutaan AS kemudian memohon mahkamah sivil Malaysia untuk membatalkan keputusan Mahkamah Perusahaan itu.

Sejak awal, pasukan undang-undang Kedutaan AS berhujah bahawa Mahkamah Perusahaan tidak mempunyai bidang kuasa untuk mendengar kes membabitkan pemecatan Subramaniam pada 2008.

Dalam keputusan yang disampaikan pada 27 April tahun lalu, Pengerusi Mahkamah Perusahaan, Amrik Singh berkata Kedutaan AS gagal memberikan bukti salah laku terhadap L Subramaniam.

Menurut keputusan bertulis itu, Amrik berkata pasukan peguam Kedutaan AS mengemukakan sebahagian besar hujah mereka di mahkamah Perindustrian Malaysia yang tidak mempunyai bidang kuasa untuk mendengar kes itu, berbanding memberikan bukti berhubung dakwaan salah laku Subramaniam yang dikaitkan dengan cuti tanpa kebenaran.

Amrik bagaimanapun menegaskan isu Kedutaan AS menikmati imuniti mutlak tidak terpakai kerana kontrak pekerjaan Subramaniam dari 20 Sept 1998 sehingga pemberhentiannya yang menyalahi undang-undang pada 4 April 2008, tidak melibatkan pengendalian maklumat sulit yang mempunyai kesan ke atas kedaulatan AS.

Namun, Mahkamah Tinggi pada 8 Jan 2020, memutuskan bahawa kerajaan AS dan kedutaannya dilindungi oleh imuniti dan melarang Mahkamah Perusahaan daripada mengadili kes tuntutan pemecatan Subramaniam yang menyalahi undang-undang.

Pada 2021, Mahkamah Rayuan membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi dan mengarahkan Mahkamah Perusahaan meneruskan pendengaran pertikaian itu, mendorong kerajaan AS membawa perkara itu ke Mahkamah Persekutuan.

Mahkamah Persekutuan pada Jun 2022 mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS