Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PSM gesa cukai kekayaan diperkenal
Diterbitkan:  Apr 16, 2024 4:15 PM
Dikemaskini: 8:15 AM

Timbalan pengerusi PSM S Arutchelvan hari ini menggesa agar cukai kekayaan diperkenalkan berikutan laporan bahawa lima puluh orang terkaya di Malaysia meningkatkan kekayaan mereka.

Jelasnya, pembiayaan daripada cukai kekayaan boleh disalurkan ke arah menaik taraf hospital awam, membina rumah mampu milik dan skim pencen untuk warga emas.

"Sudah tiba masanya kerajaan Madani memastikan cukai terhadap orang kaya untuk mengagihkan kekayaan, satu nilai yang sangat bermakna Madani dan bersifat Islamik.

“Retorik dalam memerangi golongan kaya memerlukan penguatkuasaan,” katanya dalam satu kenyataan.

Sebelum ini, senarai 50 Terkaya Malaysia Forbes 2024 mendedahkan bahawa kekayaan kolektif taikun tempatan meningkat dua peratus kepada AS$83.4 bilion (RM399.5 bilion) daripada AS$81.6 bilion (RM376.2 bilion) tahun lalu.

Ini di tengah-tengah kejatuhan ringgit, yang mengimbangi keuntungan sembilan peratus dalam pasaran saham negara.

Menurut Forbes Asia, ahli perniagaan Robert Kuok, yang berusia 100 tahun Oktober lalu, terus menduduki tempat pertama dalam senarai itu dengan nilai bersih AS$11.5 bilion (RM55 bilion). Kuok telah memegang jawatan orang terkaya di negara ini selama lebih daripada suku abad.

Quek Leng Chan, pengerusi eksekutif Kumpulan Hong Leong cabang Malaysia, berada di tempat kedua 2 dengan AS$8.8 bilion (RM42.1 bilion).

Sementara itu, Arutchelvan berkata bahawa kerajaan nampaknya menghadapi masalah untuk mengenakan cukai kepada golongan yang sangat kaya.

“Dilaporkan bulan lalu bahawa kerajaan telah menangguhkan cukai barang mewah yang sepatutnya dilaksanakan mulai 1 Mei.

"Menteri Kewangan (Anwar) juga tidak membentangkan Rang Undang-undang Cukai Barang Bernilai Tinggi dalam persidangan Dewan Rakyat baru-baru ini," katanya.

Cukai Barang Bernilai Tinggi sepatutnya dibentangkan pada sidang Dewan Rakyat yang tamat baru-baru ini untuk membolehkan pelaksanaan menjelang Mei.

Kelewatan itu mendapat kritikan daripada pemangku presiden Muda Amira Aisya Abd Aziz, yang mempersoalkannya memandangkan pelaksanaan kenaikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) berkuat kuasa 1 Mac.

SST dinaikkan daripada enam peratus kepada lapan peratus.

Kerajaan juga sebelum ini memperkenalkan cukai barangan bernilai rendah (LVG) 10 peratus untuk jualan dalam talian (e-dagang), cukai perkhidmatan digital (DST) lapan peratus, serta cukai keuntungan modal (CGT) 10 peratus.

Anwar mengumumkan cukai baru itu semasa pembentangan Belanjawan 2024 akhir tahun lalu sebagai sebahagian daripada usaha kerajaan untuk meningkatkan daya tahan kewangan negara sambil mengurangkan defisit bajetnya.

Lihat Komen
ADS