Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Pakar: Isu sebenar bekalan tapi harga siling rendah beras tempatan.

Pada awal bulan ini, kerajaan bertindak meningkatkan bekalan beras tempatan untuk orang ramai dengan mengarahkan institusi kerajaan menggunakan beras import.

Bagaimanapun, pakar berkata masalahnya bukanlah bekalan beras tempatan kurang, tetapi peniaga tidak mahu menjual beras tempatan kerana ia tidak menguntungkan.

Ketua kluster keterjaminan makanan Majlis Perundingan Melayu Syed Zikri Shahabudin memberitahu Malaysiakini bahawa beras putih tempatan selalunya dibungkus bersama beras import.

Ia merupakan amalan yang pertama kali dilihatnya sekitar 2008, hanya dua tahun selepas kawalan harga beras tempatan diperkenalkan.

“Mereka (pengimport) import melalui Bernas dan mereka campur (dengan beras tempatan).

"Ia dilakukan sudah agak lama," katanya.

Tinjauan Malaysiakini bulan ini mendapati beras putih tempatan terdapat di pasaran tetapi bekalan tidak mencukupi untuk memenuhi permintaan.

Kakitangan beberapa pasar raya besar berkata, beras putih tempatan sering habis dijual dengan cepat.

Sebelum itu, Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Mohamad Sabu berkata stok fizikal beras negara mencecah lebih satu juta tan metrik termasuk 290 ribu tan metrik stok penimbal.

Mohamad berkata, pengedaran beras putih tempatan sedang giat dijalankan seiring dengan penurunan harga antara RM2 dan RM3 bagi pek 10kg.

Sementara itu, Syed Zikri menjelaskan bahawa isu utamanya ialah harga siling rendah beras tempatan. Ia tidak begitu menguntungkan memandangkan peningkatan kos.

Petani, pengisar padi, pemborong, dan pengimport beras semuanya mahu menjana pendapatan tetapi pengguna juga mahukan harga yang berpatutan, tambahnya.

“Kini, ia adalah satu paradoks. Adakah anda ingin membantu petani atau adakah anda ingin membantu pengguna?

“Anda mahu harga rendah untuk pengguna tetapi anda mahu harga tinggi untuk petani? Bagaimana anda melakukannya?

"Secara matematik, ia tidak mungkin. Dan ia hanya boleh dilakukan jika kerajaan menggunakan wang sendiri,” katanya.

Baginya, harga yang berpatutan adalah kira-kira RM32 untuk 10kg beras tempatan.

Begitu juga, penyelaras Forum Kedaulatan Makanan Malaysia Fitri Amir berkata isu penetapan harga mesti diselesaikan bagi mengatasi kekurangan bekalan beras tempatan di pasaran.

Dia mengingatkan agar tidak menimbulkan isu mengenai bekalan beras tempatan dan sebaliknya mengenai harganya.

"Ini adalah isu penetapan harga kerana sektor swasta pasti akan cuba mencari sebarang kelemahan untuk menjana lebih banyak keuntungan," kata Fitri.

Harga siling itu telah ditetapkan selama 18 tahun dan tidak pernah dikemas kini, bermakna ia bukan harga yang relevan, tambahnya.

Dia turut berkongsi pandangan Syed Zikri bahawa beras tempatan sering dibungkus bersama beras import kerana kekurangan keuntungan dalam penjualan beras tempatan.

Sekiranya masalah harga tidak dapat diselesaikan, dia mencadangkan penguatkuasaan perlu ditingkatkan.

“Saya percaya hanya dengan penguatkuasaan sahaja beras tempatan boleh didapati di pasaran.

“Ini bermakna pihak berkuasa yang mengawal beras perlu menambah bilangan pegawai untuk pergi ke kilang, pemborong, dan pembungkus,” katanya.

Pendapatan rendah, kos meningkat

Petani Kedah Abdul Rashid Yob memberitahu Malaysiakini bahawa petani hanya memperoleh sekitar RM400 hingga RM600 sebulan.

Rashid yang berasal dari keluarga petani telah melepaskan jawatannya sebagai juruteknik di Pulau Pinang untuk pulang ke rumah dan bekerja di sawah.

"Saya agak bimbang kerana walaupun pendapatan petani rendah, kos kami meningkat," katanya.

Rashid merujuk kepada kenaikan harga benih dan baja, antara perbelanjaan lain yang diperlukan.

Sementara itu, Syed Zikri berkata petani memainkan peranan yang paling penting tetapi sentiasa paling mengalami kerugian.

Jelasnya, petani hanya memperoleh pendapatan sekitar RM300 sebulan bagi sehektar sawah.

"Anda tidak boleh bertahan dengan pendapatan seperti itu," katanya.

"Bagi saya, pendapatan peringkat ladang yang baik sepatutnya RM2,000 sebulan jika anda mahu seseorang bekerja sepenuh masa," tambahnya.

Laporan tambahan oleh Iqbal Harraz & Adib Faris

Lihat Komen
ADS