Paling Popular
Terkini
1

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dimaklumkan bahawa semua 25 pertuduhan jenayah 1MDB terhadap Najib Razak adalah "salah".

Peguam utamanya, Muhammad Shafee Abdullah membangkitkan pertikaian itu semasa perbicaraan rasuah RM2.27 bilion 1MDB hari ini terhadap bekas perdana menteri itu, berhubung empat pertuduhan salah guna kuasa dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram.

Peguam veteran itu memaklumkan hakim perbicaraan Collin Lawrence Sequerah mengenai niat pasukan pembelaan untuk menyerang kesahihan pertuduhan jenayah semasa penghujahan lisan yang dijadualkan menjelang akhir kes pendakwaan.

Perkara itu kini dalam perbicaraan penuh sejak 2019, dan pihak pendakwaan masih belum menutup kes terhadap Najib. Hanya selepas pendakwa menutup kesnya, mahkamah jenayah boleh menjadualkan peringkat penyerahan lisan (yang tidak melibatkan keterangan saksi, dengan pihak pendakwaan dan pembelaan akan merumuskan hujah mereka berdasarkan bukti yang dikemukakan setakat ini).

"Perihal perkara pada semua pertuduhan akan menjadi sebahagian besar (penghujahan lisan), bahawa semua pertuduhan adalah salah," kata Shafee.

Ketua peguam bela itu menambah bahawa pertuduhan jenayah berkenaan adalah cacat kerana ia melibatkan isu 'duplicity' dan 'multiplicity'.

Duplicity ialah apabila dua atau lebih kesalahan disebut dalam satu pertuduhan. Terdapat larangan undang-undang terhadap memperkenalkan lebih daripada satu kesalahan yang didakwa dalam satu pertuduhan.

Multiplicity merujuk kepada apabila satu kesalahan didakwa dalam lebih daripada satu pertuduhan. Undang-undang melarang

pertuduhan berganda kerana ia boleh mengakibatkan tertuduh dihukum lebih daripada sekali atas kesalahan yang sama, sekali gus melanggar prinsip terhadap double jeopardy.

Double jeopardy merujuk kepada situasi di mana tertuduh didakwa lebih daripada sekali untuk kesalahan yang didakwa sama.

Perbicaraan di hadapan hakim Collin Lawrence Sequerah bersambung hari ini.

Najib dibicarakan atas empat pertuduhan salah guna kuasa dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan RM2.27 bilion daripada 1MDB.

Bagi empat pertuduhan salah guna kuasa, bekas Ahli Parlimen Pekan itu didakwa melakukan kesalahan itu di AmIslamic Bank Bhd cawangan Jalan Raja Chulan di Bukit Ceylon, Kuala Lumpur, antara 24 Feb 2011 dan 19 Dis 2014.

Bagi 21 pertuduhan pengubahan wang haram, Najib dikatakan melakukan kesalahan itu di bank yang sama antara 22 Mac 2013 dan 30 Ogos 2013.

1MDB dimiliki sepenuhnya oleh Menteri Kewangan Diperbadankan.

Najib ketika itu adalah pengerusi lembaga penasihat 1MDB.

Lihat Komen
1
ADS