Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Datuk Bandar PJ nafi kurang ajar pada kumpulan penduduk

Datuk Bandar Petaling Jaya Mohamad Zahri Samingon menafikan bersikap kurang ajar terhadap sekumpulan penduduk dan aktivis, selepas muncul satu video yang memaparkan dirinya mengelak daripada kumpulan itu.

Katanya, dia hanya meminta kumpulan itu menurunkan dua sepanduk yang mereka pasang di jalan dan merendahkan suara, sebelum membincangkan kebimbangan mereka.

"Seorang berkata saya kurang ajar kerana menutup mulut mereka, tetapi saya berkata, sebagai datuk bandar, saya memerlukan mereka mengeluarkan sepanduk itu sebelum kita membincangkan isu mereka," kata Zahri (di atas) kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat majlis hari ini.

Terdahulu, Jawatankuasa Bertindak Tempat Letak Kereta Pangsapuri Taman Petaling Utama telah meletakkan kain rentang di luar bangunan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) bagi menuntut penyelesaian masalah parkir dan perkhidmatan bas yang dihadapi penduduk.

Mereka turut diiringi oleh aktivis PSM cawangan Petaling Jaya yang kemudian menyiarkan video mereka dengan Datuk Bandar di X, mendakwa kumpulan itu telah menunggu lebih tiga jam untuk bertemu dengannya.

Video itu menunjukkan kumpulan itu menghampiri Datuk Bandar dan meminta bercakap dengannya sebaik sahaja dia tiba di bangunan MBPJ tetapi Mohamad Zahri berulang kali mengelak kumpulan itu dan menyuruh mereka "menurunkan" sepanduk.

Bercakap kepada pemberita, Zahri menjelaskan kelewatannya bertemu kumpulan itu disebabkan pertemuan dengan Menteri Besar Selangor Amirudin Shari dan hadir satu lagi program kemasyarakatan.

Walaupun dimaklumkan mengenai jadual padatnya itu, dia berkata kumpulan itu berkeras untuk menunggu.

"Pegawai saya memberitahu saya bahawa mereka tiba pada pukul 9.30 pagi, dan walaupun mereka tahu saya bersama Amirudin, mereka tetap berkeras untuk menunggu dan berjumpa saya," katanya.

Dia akhirnya bertemu dengan empat wakil kumpulan itu dan bersetuju untuk mengadakan mesyuarat susulan.

'Dekati kami dengan betul'

Zahri juga menekankan kepentingan komunikasi yang betul dan menyatakan keterbukaan kepada perbincangan dan resolusi jika didekati secara beradab.

"Saya memberi mereka nombor pegawai saya. Kami akan menetapkan temu janji untuk mereka, dan kami boleh berbincang.

“Adalah tidak adil kepada kami apabila mereka datang seperti ini. Jika mereka mendekati kami dengan betul, kami akan terbuka untuk perbincangan dan penyelesaian,” tambah Zahri.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS