Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
KOMENTAR | 'Apa beza kunjungan saya ke Malaysia, Indonesia?'

KOMENTAR | Saya telah mempelajari Islam dan demokrasi selama dua dekad sebagai profesor di Amerika Syarikat. Penyelidikan awal saya tertumpu kepada Timur Tengah, terutamanya Turki, tempat saya dilahirkan.

Sejak penerbitan buku saya edisi Indonesia, "Islam, Otoritarianisme, dan Ketertinggalan", pada tahun 2020, saya semakin berminat dengan Islam dan demokrasi di Asia Tenggara, khususnya Indonesia.

Buku saya adalah analisis akademik tentang krisis politik dan sosioekonomi yang dihadapi oleh banyak masyarakat Islam hari ini.

Ia menganalisis bagaimana umat Islam mempunyai zaman kegemilangan sains dan ekonomi antara abad kelapan dan kesebelas dan mengapa mereka mengalami krisis hari ini.

Sejak diterbitkan oleh Kepustakaan Populer Gramedia, buku saya telah disemak oleh berpuluh-puluh media Indonesia.

Saya menghadiri beberapa webinar yang dianjurkan di Indonesia untuk membincangkan buku saya. Saya juga mengajar kursus dalam talian di Universiti Islam Antarabangsa Indonesia.

Kemuncak hubungan saya dengan Indonesia ialah lawatan saya ke Jakarta, Yogyakarta dan Bali pada November 2022. Semasa ceramah saya di bandar-bandar ini, saya menerima sambutan hangat dan pengalaman layanan yang sangat baik. Ini mendorong saya untuk melawat negara jiran, Malaysia.

Saya menjadualkan lawatan saya ke Malaysia pada Januari 2024 untuk mempromosikan buku saya terjemahan bahasa Melayu yang bertajuk "Islam, Autoritarianisme dan Kemunduran Bangsa." Apabila ceramah saya di Malaysia diumumkan, saya menerima serangan di media sosial.

Duta Turki minta batal acara

Beberapa konservatif dan Islamis secara palsu melabel saya sebagai sebahagian daripada rangkaian "liberal" menentang Ahli Sunnah Wal Jamaah yang menyebabkan majlis pelancaran buku utama saya telah dibatalkan.

Apabila saya bertanya kepada penganjur sebabnya, mereka berkata bahawa duta Turki ke Malaysia mentakrifkan saya sebagai penentang kerajaan mereka dan meminta acara saya dibatalkan.

Saya tidak pernah melihat reaksi sedemikian dalam lawatan bagi tujuan ilmiah saya yang lain di Indonesia, Maghribi, Bosnia, Belanda atau Norway.

Konservatif dan Islamis memberikan kritikan membina di negara-negara tersebut dan beberapa duta Turki datang ke ceramah saya untuk bertanya soalan di sana.

Bimbang keselamatan

Di sebalik reaksi ini, saya dapat memberi empat ceramah di institusi lain di Kuala Lumpur dan Putrajaya. Namun pegawai polis datang ke acara saya. Dalam program terakhir saya, polis menyoal siasat mengenai penerbitan saya dan bertanya tentang alamat hotel dan nombor pasport saya.

Saya melaporkan pegawai polis tersebut kepada penasihat Perdana Menteri Malaysia Anwar Ibrahim dan seorang menteri kabinet. Kedua-dua penasihat dan menteri menjamin keselamatan saya.

Keesokan harinya, saya pergi ke lapangan terbang Kuala Lumpur untuk terbang ke Pakistan di mana saya akan mengadakan beberapa siri ceramah mengenai buku.

Namun pegawai polis yang sama datang ke pintu pelepasan, menyoal siasat saya dan cuba merampas pasport saya. Saya terlepas daripada cubaan penangkapan dengan menghubungi semula penasihat perdana menteri.

Semua perkembangan ini membuatkan saya bimbang tentang keselamatan saya dan saya membatalkan ceramah saya di Lahore dan Islamabad lalu pulang ke AS.

Ramai kawan, cendekiawan dan pembaca menunjukkan kepada saya layanan diterima mereka di Malaysia. Saya bertemu ahli akademik, ahli politik dan wartawan penting. Ceramah saya telah dihadiri dengan baik dan lebih sedozen artikel dan wawancara telah diterbitkan dalam media Malaysia untuk menyokong saya. Saya berterima kasih atas semua sokongan ini.

Namun begitu, reaksi Islamis, pembatalan pelancaran buku saya serta gangguan polis meninggalkan rasa pahit dan saya tidak berasa selesa untuk melawat Malaysia lagi.

Saya bukan satu-satunya cendekiawan Islam yang berdepan pengalaman berbeza secara mendadak di Malaysia dan Indonesia.

Mustafa Akyol (gambar atas) misalnya, ditahan polis syariah dan bukunya diharamkan sementara di Malaysia beberapa tahun lalu. Tetapi buku-bukunya dihargai di Indonesia. Terdapat senarai panjang cendekiawan Islam yang mendapat sambutan hangat di Indonesia.

Perbezaan ketara

Apakah yang menjelaskan perbezaan ketara antara Indonesia dan Malaysia ini? Perbezaan besar wujud antara hubungan negara Islam di kedua-dua negara.

Indonesia mempunyai dua gerakan Islam bukan kerajaan yang besar - Nahdlatul Ulama (NU) dan Muhammadiyyah, masing-masing mempunyai puluhan juta pengikut. Ini telah mewujudkan kepelbagaian dan desentralisasi di Indonesia.

Lebih-lebih lagi, NU, yang menjemput saya ke Forum Agama G20 (R20) di Bali dan di Yogyakarta tahun lepas memeluk kerohanian Islam dan menerima tradisi budaya Indonesia.

Baik NU mahupun Muhammadiyah menghormati pegangan dasar Indonesia, Pancasila, merujuk pada kepercayaan kepada Tuhan, kemanusiaan, persatuan bangsa, demokrasi dan keadilan sosial.

Undang-undang jenayah Islam hanya wujud di wilayah Aceh. Selain itu, Indonesia adalah negara besar yang tidak mudah tunduk pada tuntutan dari Turki atau kerajaan lain.

Di Malaysia, sebaliknya, hubungan Islam-negara jauh lebih terpusat dan formalistik. Tidak ada gerakan Islam bukan kerajaan yang setanding dengan NU atau Muhammadiyah.

Kumpulan Islam, seperti pengikut Naquib al-Attas (gambar atas) jauh lebih kecil dan berfikiran tertutup. Para ulama kebanyakannya adalah rakan rasmi negara dalam pentadbiran.

Mahkamah Syariah dan polis syariah di Malaysia telah mengenakan tanggapan ortodoks agama. Mereka juga melarang ekspresi umum Syiah Muslim. Tidak ada prinsip terbuka seperti Pancasila.

Sebaliknya, Perlembagaan Malaysia menggabungkan identiti etnik Melayu dan Islam: “Melayu bermaksud orang yang menganut agama Islam, lazimnya bercakap bahasa Melayu, mematuhi adat Melayu.”

Bagi orang Melayu dan mualaf, meninggalkan Islam secara rasmi bukanlah satu pilihan - kedua-dua mahkamah sivil dan mahkamah syariah menolaknya.

Beberapa negeri cuba mengenakan undang-undang jenayah Islam dan terdapat pedebatan berterusan mengenainya untuk menerima pakai oleh Parlimen Malaysia. Tambahan pula Malaysia menghadapi kesukaran untuk mengatakan "tidak" kepada Turki.

Demokrasi di dunia Islam

Ini pemerhatian ringkas saya berdasarkan lawatan saya dan kajian saya terhadap kedua-dua negara dalam tempoh empat tahun yang lalu. Pakar negara-negara ini mungkin mendapati perbezaan lain atau tidak bersetuju dengan saya dalam beberapa perkara.

Tetapi kita semua akan bersetuju bahawa Indonesia dan Malaysia adalah dua negara penting untuk masa depan demokrasi di dunia Islam.

Banyak negara majoriti Muslim lain diperintah oleh raja mutlak, pemimpin tentera atau diktator lain dan bilangan demokrasi pilihan raya di dunia Islam adalah terhad.

Malah, demokrasi sedang menghadapi krisis global, termasuk di AS, di mana sokongan tanpa syarat Presiden Joe Biden terhadap pengeboman Israel ke atas Gaza telah menjadikan pemilihan semulanya lebih sukar dan meningkatkan peluang untuk Donald Trump dipilih pada November ini.

Di bawah situasi sukar dalam dunia Islam dan di seluruh dunia, demokrasi Indonesia nampaknya amat penting. Melindungi demokrasi Indonesia adalah penting bagi mempromosikan hak asasi manusia dan kewarganegaraan yang saksama di dunia Islam dan di seluruh dunia.


AHMET T KURU ialah seorang profesor sains politik di San Diego State University.

Artikel ini pada asalnya diterbitkan oleh Kompas. Baca artikel asal di sini.

Tulisan ini tidak semestinya mewakili pendirian Malaysiakini.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS