Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Editor media Tamil terima surat tuntutan dari pegawai timbalan menteri

Seorang editor laman berita bahasa Tamil menerima surat tuntutan atas dakwaan memfitnah seorang pembantu timbalan menteri Kementerian Perpaduan Nasional Saraswathy Kandasamy.

Malaysiakini melihat surat bertarikh 30 April itu, yang ditujukan kepada editor Tamil Lens Vetri Victor dari firma guaman yang mewakili Karen Kasthuri James, pegawai tugas-tugas khas kepada Saraswathy.

Surat itu menuntut Vetri untuk memohon maaf secara terbuka dan menarik balik artikel yang mendakwa pegawai Saraswathi itu menggunakan kata-kata tidak sopan terhadap seorang ibu yang meminta bantuan kewangan untuk pendidikan anaknya.

"Saya menerima notis menuntut permohonan maaf dalam tempoh 48 jam atas laporan terhadap pembantu timbalan menteri.

"Saya meminta kerajaan hari ini tidak bersikap zalim dan cuba menghentikan kebebasan media," kata Vetri.

Vetri mendakwa dia juga dikeluarkan daripada kumpulan WhatsApp media Saraswathy dan tidak dijemput ke sidang media Saraswathy berkaitan laporan itu.

Tambahnya, dia akan menulis surat kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim berhubung isu tersebut.

Vetri Victor (kanan) bertemu Shanmugam Mookan (kiri).

Terdahulu, Vetri bertemu dengan pegawai tugas-tugas khas di Pejabat Perdana Menteri, Shanmugam Mookan di Kuala Kubu Bharu, pagi tadi.

Dia juga berkata tidak akan membuat permohonan maaf dan bersedia ke mahkamah.

Pada 12 Mac lalu, Saraswathy menafikan laporan yang mendakwa kakitangannya telah bersikap kurang ajar kepada seorang ibu yang memohon dana biasiswa bernilai RM 15,000.

Dia berkata pejabatnya akan membuat laporan polis berhubung tuduhan itu, dan mendakwa ia adalah usaha untuk mencemarkan nama baiknya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS