Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Aktivis gagal rayu mohon cabar keputusan AG tak dakwa 2 pendakwah

Mahkamah Persekutuan menolak rayuan dua individu yang memohon kebenaran memulakan semakan kehakiman bagi mencabar budi bicara Peguam Negara (AG) dalam memutuskan untuk tidak mendakwa dua penceramah, Islam Muhammad Zamri Vinoth dan Firdaus Wong yang dikatakan menghina penganut agama Hindu.

Panel tiga hakim Mahkamah Persekutuan yang dipengerusikan oleh Hakim Harmindar Singh Dhaliwal sebulat suara menolak kebenaran merayu tawaran oleh aktivis S Sivakumar dan M Rajasegaran untuk meneruskan rayuan mereka.

Anggota lain panel rayuan mahkamah paling atas negara pada hari ini ialah Hakim Abdul Karim Abdul Jalil dan Vazeer Alam Mydin Meera.

Bercakap bagi pihak para hakim yang bersidang, Harmindar memutuskan kuasa budi bicara Peguam Negara di bawah Perkara 145(3) Perlembagaan Persekutuan untuk mendakwa seseorang di mahkamah atau tidak, hanya boleh dicabar di mahkamah dalam keadaan yang jarang berlaku dan luar biasa.

Dia berkata ini telah menjadi contoh undang-undang seperti yang ditetapkan dalam keputusan penting pengarah Pusat Timbang Tara Antarabangsa Asia (AIAC) N Sundra Rajoo pada 2021.

Katanya, kedua-dua pemohon gagal melepasi ambang Seksyen 96 Akta Mahkamah Kehakiman 1964, yang menyatakan bahawa kebenaran merayu hanya boleh diberikan jika isu itu melibatkan soalan baru undang-undang yang memerlukan pendengaran mahkamah paling atas negara demi kepentingan mahkamah awam.

Sivakumar dan Rajasegaran telah membuat laporan polis terhadap Zamri dan Firdaus antara 2018 dan 2019 kerana didakwa menghina orang bukan Islam, khususnya Hindu melalui siaran Facebook atau video Youtube.

Kedua-duanya mendakwa walaupun terdapat banyak laporan polis, Peguam Negara gagal untuk memulakan pertuduhan jenayah terhadap pendakwah berkenaan.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS