Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Noh: Kenaikan tambang bas ekspres tidak boleh dielak
Diterbitkan:  Nov 18, 2008 3:13 PM
Dikemaskini: 7:13 AM

Kenaikan tambang bas ekspres awal tahun depan mungkin tidak boleh dielakkan walaupun harga minyak turun, kata Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Datuk Noh Omar.

Katanya, kenaikan atau penurunan harga minyak tidak ada kaitan dengan tambang kenderaan awam.

Sebaliknya, tegas beliau, kos operasi yang semakin meningkat merupakan faktor penentu yang utama.

Katanya, tuntutan yang dibuat oleh pengusaha bas untuk menaikkan tambang bukan semata-mata kerana kenaikan harga minyak tetapi disebabkan kenaikan harga kos operasi mereka seperti harga bateri, tayar dan insurans, demikian menurut laporan Bernama.

"Semua ini kita akan ambil kira dan kita rasa awal tahun depan kemungkinan besar kenaikan harga tambang ini kita tidak boleh elakkan walaupun harga minyak turun," katanya di sidang Dewan Rakyat ketika menjawab soalan Salahuddin Ayub (Pas-Kubang Kerian).

Salahuddin bertanya sama ada kerajaan bercadang untuk menurunkan harga tambang bas ekspres memandangkan harga minyak telah turun.

Noh berkata, kali terakhir semakan tambang dibuat ialah pada 2005 dan sudah sampai masanya untuk pertimbangan dilakukan terhadap permohonan pengusaha bas berkenaan.

Kepada soalan asal Abdul Aziz Abdul Kadir (PKR-Ketereh), beliau berkata pada masa ini terdapat sembilan syarikat bas ekspres yang beroperasi bagi laluan Kota Baharu-Kuala Lumpur dan ia melibatkan 157 bas.

Noh berkata bilangan perjalanan bas akan ditetapkan berdasarkan jumlah penumpang yang menggunakan perkhidmatan itu tetapi lazimnya sebuah bas ekspres akan melakukan 30 perjalanan seminggu.

"Ketika bilangan penumpang tidak ramai, pengusaha akan mengurangkannya bagi menjimatkan kos," katanya.

Berhubung saman terhadap pemandu bas, Noh berkata berdasarkan rekod saman yang dikeluarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan dan polis, sejumlah 8,067 saman telah dikeluarkan kerana pelbagai kesalahan sehingga Ogos tahun ini.

ADS