Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PPSMI: Samad Said nafi diperalat pembangkang
Diterbitkan:  Feb 25, 2009 2:45 PM
Dikemaskini: 7:22 AM

Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said menafikan dirinya telah diperalat pembangkang dalam usahanya memperjuang bahasa Melayu dalam isu pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI).

Beliau berkata, kehadirannya dalam beberapa siri ceramah pembangkang itu tidak seharusnya disalah anggap oleh masyarakat kerana apa yang penting adalah memperjelas kepada umum mengenai isu tersebut.

a samad said "Bagi saya adalah halal untuk saya bercakap mengenai bahasa Melayu yang saya perjuangkan, tidak kira di pentas politik mana sekali pun.

"Umur saya sudah 76 tahun dan sudah sampai masanya saya memperjuangkan bahasa ibunda saya sebelum hilangnya bahasa Melayu di muka bumi," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas Majlis Sembang Pagi Bersama Sasterawan Negara di Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Kota Bharu hari ini, lapor Bernama.

Kehadiran sasterawan negara itu dalam beberapa siri ceramah pembangkang berhubung isu PPSMI sejak kebelakangan ini, menjadi perhatian umum yang dikatakan tidak senang beliau berceramah di pentas politik.

Malam ini, Samad dijadual turut berceramah dalam satu majlis anjuran PAS di Padang Perdana di Kota Bharu bersama-sama Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Mengulas isu itu, Samad berkata beliau bukannya telah "dibeli" oleh mana-mana parti politik dan akan turut memperjuang isu itu jika dianjurkan oleh Umno dan kerajaan.

"Kalau dituduh begitu (berceramah anjuran pembangkang), itu bukan maksud saya dan saya hadir di situ untuk memperjuangkan bahasa saya," katanya.

Sementara itu, Samad turut kecewa akhbar arus perdana seperti tidak lagi memberi ruang kepada karyawan baru untuk menyiarkan hasil penulisan mereka.

Dalam ucapannya, Samad menjelaskan, selain hasil penulisannya, beliau juga sedang sibuk melukis yang kini hasil lukisannya telah terjual lebih 20 buah.

"Ramai orang tidak tahu saya juga boleh melukis dan saya gembira hasil karya saya yang disimpan sejak beberapa tahun, akhirnya sudah mendapat tempat," katanya.

Beliau berkata karya lukisannya itu akan dipamerkan di satu galeri di Dubai tidak lama lagi dan ketika ini, 20 lukisannya sedang dalam perbincangan untuk dijual oleh peminat lukisan rakyat Kanada.

ADS