Most Read
Most Commented
Read more like this
mk-logo
Columns
Dari sistem kuota kepada meritokrasi: kedua-duanya berunsur diskriminasi!

Sistem kuota digunapakai sebagai suatu mekanisme untuk memilih pelajar ke universiti tempatan mulai tahun 1970. Kali terakhir sistem kuota digunakan ialah dua tahun lalu.

Sistem kuota ini adalah sebahagian daripada inti Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang dilancarkan oleh kerajaan untuk menyusun semula masyarakat dengan cara merapatkan jurang sosio-ekonomi di antara kaum.

Di bawah sistem kuota ini pembahagian tempat ke universiti tempatan dibuat berdasarkan kepada pemberian kuota 55 peratus bagi bumiputera, 35 peratus kaum Cina dan 10 peratus kaum India.

Perlaksanaan sistem kuota ini berkait rapat dengan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan yang antara lainnya memberikan hak dan kedudukan istimewa buat orang Melayu dan Bumiputera berhubung dengan pembahagian biasiswa dan kemudahan pendidikan.

Di sepanjang tempoh 30 tahun sistem kuota ini digunakan, ianya tidak sunyi daripada kritikan yang membangkang dan juga tidak lekang dari pandangan yang menyokong. Di sepanjang tempoh perlaksanaannya perdebatan tentang sistem kuota ini sering dilihat di dalam kerangka perkauman.

Sistem kuota ini dihujahkan sebagai suatu sistem yang tidak adil dan bersifat diskriminasi terhadap bukan bumiputera. Mereka berhujah mewakili kepentingan kaum masing-masing sehingga akhirnya sistem kuota ini menjadi salah satu penyebab lahirnya bibit-bibit rasa tidak puas hati di antara kaum, terutamanya kaum Cina dan India terhadap kaum Melayu.

Unlocking Article
Unlocking Article
ADS