Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Terjemahan Rashid Maidin mungkin sudah berusia 87 tahun, tetapi yang pastinya, dia seorang yang sentiasa kelihatan riang dan suka berjenaka.

Dia tidak menetap di Ban Chulabhorn 12 sebuah kampung di Selatan Thai yan menjadi tempat tinggal majoriti ahli komunis berbangsa Melayu. Tetapi apabila diberitahu yang saya sedang berada di kampung tersebut, dia bertolak ke sana untuk menemui Abdullah CD, Suriani Abdullah @ Eng Ming Ching dan Abu Samah "untuk mengetahui keadaan di Perak sekarang".

Tidak seperti Suriani dan Abu Samah, Pak Rashid dikenali sebagai seorang pemimpin tinggi komunis sejak Rundingan Damai Baling pada 1955. Gambar Rashid bersama Chin Peng, Chen Tien, Tunku Abdul Rahman, Tan Cheng Lock, David Marshall dan John Davis terpampang di akhbar di seluruh dunia.

Rashid juga menghadiri Persidangan Empayar Komunis (British) 1947 yang diadakan di London dan Rashid juga adalah salah seorang daripada tiga pemimpin tertinggi PKM yang menandatangani perjanjian damai dengan kerajaan Malaysia pada 1989.

Unlocking Article
Unlocking Article
ADS