Paling Popular
Terkini
mk-logo
Sukan
Pemain hoki digantung wakili negara susulan komen perkauman
Diterbitkan:  Feb 9, 2023 12:21 PM
Dikemaskini: 4:31 AM

Hanis Nadiah Onn digantung daripada mewakili pasukan hoki negara ke susulan komennya yang didapati berbaur perkauman.

Unit Komunikasi Korporat Kementerian Belia dan Sukan berkata Hanis Nadiah merosakkan imej pasukan dan Konfederasi Hoki Malaysia (KHM), yang jelas melanggar kod etika badan itu.

“Sehubungan itu, jawatankuasa siasatan memutuskan untuk KHM tidak mempertimbangkan Hanis dari mewakili pasukan hoki kebangsaan ke mana-mana tugasan antarabangsa termasuk temasya Sukan SEA Cambodia 2023.

“Pihak KHM  akan menilai semula keputusan ini sekiranya Hanis mempamerkan perubahan sikap yang positif sepanjang tempoh tersebut,” katanya.

Menurut kementerian, jawatankuasa siasatan juga berharap tindakan itu menjadi pengajaran kepada Hanis serta semua atlet untuk sentiasa berhati-hati dengan status mereka di media sosial.

Penggantungan Habis itu dibuat susulan mesyuarat Jawatankuasa Siasatan Majlis Sukan Malaysia (MSN) dan Konfederasi Hoki Malaysia (KHM) pada 7 Februari 2023.

Hanis Nadiah Onn didakwa menulis komen berbaur perkauman di Instragram berkenaan konsert artis dan penggubah lagu India, AR Rahman pada 28 Januari. 

Jawatankuasa siasatan dipengerusikan secara bersama oleh Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN) Ahmad Shapawi Ismail dan Presiden KHMS ubahan Kamal.

Hanis dipanggil untuk sesi temu bual bagi membantu siasatan.

Dalam sesi berkenaan, menurut kementerian, Hanis mengaku memuat naik komen “bau best la kat dalam tu” serta emoji ketawa sehingga mengeluarkan air mata kepada gambar dan video konsert itu.

“Hanis menegaskan tidak mempunyai sebarang sentimen perkauman semasa memuat naik ciapan yang sekadar jenaka dan merujuk kepada keadaan stadium dipenuhi puluhan ribu penonton. 

“Beliau hanya menyedari wujudnya elemen berbaur perkauman setelah ditegur oleh netizen. 

“Ekoran daripada teguran itu, Hanis telah memadam komen beliau pada pagi 29 Januari 2023 dan membuat permohonan maaf secara terbuka menerusi laman media sosialnya ekoran kekhilafan itu,” menurut kementerian.

Bagaimanapun, menurut kementerian, Hanis mengakui amat kesal dengan keterlanjuran komennya dan menegaskan bahawa dia bukan ‘racist’ dan membesar dalam masyarakat majmuk serta memiliki ramai rakan India.

Setelah menilai penjelasan itu, jawatankuasa siasatan bagaimanapun mendapati komen itu ditujukan kepada konsert dihadiri majoriti kaum India dan dia justeru didapati bersalah.

Lihat Komen
ADS