Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) mempersoalkan tindakan kerajaan menahan lapan warga asing yang dikaitkan dengan pengganas sedangkan negara asal mereka tidak menanggap mereka sebagai pengganas. Turut ditahan ialah seorang warga tempatan.

syed ibrahim syed noh Menurut pengerusi GMI Syed Ibrahim Syed Noh, perkara itu terbukti apabila seorang daripada tahanan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dari Nigeria - Luqman Abdul Salam -  telah menghubunginya tiga bulan yang lalu dan menyatakan beliau bebas daripada tindakan undang-undang di negaranya dan telahpun mendapat pekerjaan di sana.

Syed Ibrahim juga diberitahu bahawa seorang lagi rakan senegara Luqman iaitu  Abdul Alhi Bolajoko - turut tidak didakwa atau ditahan oleh kerajaan Nigeria.

"Jika betul kerajaan Malaysia mengatakan mereka sebagai pengganas, tetapi selepas  dibebaskan oleh negara asal mereka. Kerajaan mereka menyatakan mereka bukan pengganas.

(Oleh itu) dari situ kita mempersoalkan, kenapa mereka ditahan kerana dikaitkan dengan pengganas," katanya ketika dihubungi Malaysiakini petang semalam.

NONE Menurut Syed Ibrahim lagi, pihaknya setakat ini beliau tidak mempunyai maklumat mengenai baki tujuh tahanan termasuk seorang rakyat Malaysia itu.

"Setahu saya, mereka (warga negara asing) telah dihantar pulang ke negara masing-masing," katanya yang juga timbalan presiden Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM).

Tambah Syed Ibrahim lagi, pihaknya juga turut menguruskan penghantaran pulang keluarga warga Nigeria itu selepas mereka dibebaskan dan pulang ke negara mereka.

Berdasarkan maklumat GMI, tujuh tahanan yang dibebaskan itu adalah tiga warga Syria yang dikenali sebagai Aiman Al Dakkak, anaknya Mohamed Hozifa serta Kutiba Al-Issa.

Manakala tiga lagi tahanan masing-masing seorang dari Yaman iaitu Khalid Salem, Hassan Barudi (Syria) dan Hussam Khalid dari Jordan.  Manakala warganegara Malaysia yang dibebaskan adalah Azzahari Murad.

Februari lalu, GMI berkata adalah dipercayai ada di kalangan 12 orang warga asing dan tempatan yang ditahan di Gombak di bawah ISA Januari lalu mungkin dikaitkan dengan gerakan Wahabi.

Dua belas orang yang ditahan itu adalah antara 50 orang yang ditahan di Sungai Cincin, Gombak bulan lalu. Bagaimanapun, 38 daripada mereka dibebaskan tidak lama kemudian.

NONE Manakala Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Hussein beberapa hari selepas itu dilaporkan berkata sembilan daripada tahanan berkenaan kini dalam proses untuk diekstradisi pulang ke negara asal masing-masing.

Mengulas lanjut, Syed Ibrahim mendakwa tindakan mengaitkan bekas tahanan ini dengan kegiatan kumpulan pengganas antarabangsa termasuk menguar-uarkan ancaman Jemaah Islamiah (JI), bertujuan "untuk kepentingan politik pemerintah".

Beliau mendakwa ia juga bertujuan untuk menimbulkan rasa takut kepada umat Islam dan bukan Islam bagi menjustifikasi tindakan pemerintah terhadap pemimpin parti, NGO dan mahasiswa.

"Selain itu, ia juga bertujuan untuk menjustifikasikan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) yang mana pindaannya akan dibentangkan dalam bulan depan.

"Dengan digambarkan bahawa ISA perlu, seolah-olah Jemaah Islamiah (JI) merekrut pelajar universiti, maka ada keperluan untuk ISA dikekalkan.

"Ia sebagai tindakan pre-emptive supaya ada sebab ISA dikekalkan atau diperkukuhkan lagi," katanya.

ADS