Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Naib Presiden, PAS Datuk Mahfuz Omar mencabar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak supaya mengambil tindakan undang-undang terhadap ahli perniagaan Deepan Jaikishan yang memberi beberapa kenyataan berhubung Najib serta ahli keluarganya.

Mahfuz berkata lagi, tindakan itu perlu dilakukan memandangkan dakwaan yang dilakukan Deepak bukan sahaja memburukkan nama ahli keluarga Najib tetapi juga nama negara.

Dalam pada itu, Mahfuz turut memuji keberanian tindakan bekas pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tan Sri Robert Phang yang berkemungkinan mengambil tindakan undang-undang terhadap bekas ketua polis negara, Tan Sri Musa Hassan.

"Saya 'salute' dengan Robert Phang yang (mahu) menyaman Tan Sri Musa kerana punya keberanian untuk membersihkan nama dia.

"Rakyat juga sebenarnya ternanti keberanian Najib untuk ambil tindakan pada Deepak yang saya anggap dakwaannya mencalarkan nama baik Najib dan keluarganya. Saya tak tahu sama ada Robert Phang lagi berani dari Najib atau Najib yang takut daripada Robert Phang.

"Saya cabar Najib (ambil tindakan). Ini bukan sahaja mengenai Najib dan keluarganya tetapi tentang negara," kata Mahfuz.

Beliau berkata demikian pada sidang media di ibu pejabat PAS di ibu negara hari ini.

Deepak sebelum ini dalam temuramahnya dengan beberapa media antaranya Malaysiakini mendakwa Najib mempunyai peranan dalam isu penarikan balik pengakuan berkanun (SD) pertama penyiasat persendirian P Balasubramaniam pada tahun 2008.

Deepak juga sebelum ini mendedahkan beberapa perkara antaranya melibatkan isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor serta adiknya Datuk Nazim Razak.

Sementara itu, pada sidang media sama, Mahfuz turut melahirkan rasa keraguannya mengenai cadangan agar Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menapis senarai calon Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).

Mahfuz berkata, proses tapisan tersebut merupakan proses biasa dan tiada tindakan konkrit akan diambil selepas itu.

"Isu sekarang, jika ada calon bersih ketika tapisan, tetapi selepas jadi wakil rakyat, menteri itu terbabit dengan isu rasuah, adakah SPRM berani untuk ambil tindakan?

"Soalnya SPRM kena berani ambil tindakan jika wujud kes... bukan sekadar jadi medium penapisan calon. Walaupun cadangan nak tapis calon ini bagus tapi fungsi dan tindakan SPRM selepas itu yang jadi persoalan.

"Lebih baik parti sendiri yang jalankan penapisan calon. Sebab kes yang ada sekarang pun SPRM gagal ambil tindakan," katanya.

Sebelum ini, kerajaan dicadang mewajibkan parti politik mengemukakan senarai calon PRU-13 untuk proses tapisan SPRM.

Pengerusi Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah SPRM Datuk Johan Jaafar dilaporkan berkata, ia antara yang dirangka oleh pihaknya untuk dicadangkan berkuatkuasa menjelang PRU-13 akan datang.

Cadangan ini membabitkan semua parti politik dan individu yang akan bertanding sebagai calon Bebas, termasuk Ahli Parlimen atau ADUN yang bakal dicalonkan semula atau yang pertama kali bertanding.

Ia bagi memastikan calon yang bakal bertanding ‘bersih’ daripada rasuah, selain mengelakkan tohmahan tidak berasas ke atas individu yang akan bertanding atau partinya.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

ADS