Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Sukan

Tiga pemain JDT II yang baru menyertai kem latihan skuad kebangsaan tiba-tiba diarahkan pulang oleh Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ), lewat malam tadi.

Pemain tersebut Darren Lok, Irfan Fazail dan Zaquan Adha Abd Radzak ‎melaporkan diri ke skuad kendalian Datuk Ong Kim Swee semalam.

Bagaimanapun, mereka dipanggil pulang oleh pasukan dengan alasan FAM melanggar‎ peraturan Persekutan Bola Sepak Antarabangsa (Fifa).

Menurut Kim Swee, pihaknya menerima surat daripada PBNJ menjelaskan alasan tersebut.

Katanya, syarat Fifa bagi pemain yang dipanggil ke latihan pasukan kebangsaan mestilah empat hari dari tarikh perlawanan.

"Saya dimaklumkan mereka diarahkan pulang ke JDT semalam dan ‎saya menerima surat hari ini yang mengatakan mereka hanya akan dilepaskan mengikut peraturan Fifa, empat hari sebelum perlawanan.

"Jadi kita harus menghormati peraturan Fifa dan saya harap pemain ini akan melapor diri semula sebelum kita bermain dengan pasukan Singapura," katanya ketika ditemui pada sesi latihan di Padang ‎Wisma FAM, Kelana Jaya hari ini.

Terdahulu, Kim Swee memanggil 13 pemain ke kem latihan awal skuad Harimau Malaysia bagi persiapan awal menjelang aksi persahabatan berdepan Singapura dan Afghanistan pada 7 dan 11 Oktober.

Hormat pendirian JDT

Sementara itu, Kim Swee mengakui perkara itu sedikit menjejaskan perancangan latihannya tetapi tetap menghormati hak JDT berdasarkan peraturan itu.

"Saya tak perlu sangat memikirkan perkara sebegini di mana kita tahu peraturan adalah peraturan. Yang penting di mana saya dapat mengumpulkan pemain lebih awal untuk memperbaiki kelemahan ketika bertemu Indonesia.

"Program agak tergendala sedikit tetapi saya tak boleh memikirkan perkara negatif, saya perlu fikirkan tentang apa perancangan yang di masa hadapan di mana kita ada piala suzuki dalam tempoh dua bulan lagi," jelasnya.

Tambah jurulatih kelahiran Melaka itu, pihak kejurulatihan Harimau Malaysia memanggil barisan pemain lebih awal bagi mendapatkan tempoh latihan lebih baik.

"Tujuan saya memanggil pemain lebih awal untuk memdapatkan tempoh masa lebih baik dan pada masa sama pemain-pemain yang dipanggil tidak terlibat dengan liga dan piala malaysia.

"Sudah tentu itu tujuan pertama kita dan apabila pihak persatuan meletakkan sebarang peraturan kita juga harus terima. Apa yang dilakukan pihak JDT itu hak persatuan dan kita menghormati," katanya.

Lihat Komen
ADS