Ramai antara kita sangat mementingkan kepercayaan politik. Dan kita sering yakin dengan kepercayaan yang kita pegang.

Tetapi kita biasanya tidak memahami perincian isu-isu politik yang sangat kita pedulikan itu.

Sebagai ganti, kita diberi penjelasan yang sederhana mengenai isu-isu bersumberkan media dan pembacaan lain.

Namun, kita cenderung berfikir bahawa kita tahu lebih banyak tentang dunia daripada yang sebenarnya kita tahu.

Fenomena ini disebut sebagai "ilusi penjelasan mendalam," atau illusion of explanatory depth - istilah yang dicipta ahli psikologi Yale Leonid Rozenblit dan Frank Keil.

Dalam satu siri eksperimen, Rozenblit dan Keil mendapati bahawa orang sering menilai terlebih dahulu sejauh mana mereka tahu perkara asas bagaimana dunia berfungsi, seperti bagaimana zip atau pengancing beroperasi atau bagaimana peti sejuk berfungsi.

Tetapi, ketika diminta untuk menjelaskan bagaimana perkara ini berfungsi, mereka bergelut untuk memberikan penjelasan. Dan mereka mengetahui, betapa sedikit yang mereka tahu.

Rasa percaya diri yang berlebihan ini dapat mendorong polarisasi politik.

Dalam satu kajian, Philip Fernbach dan rakan mendapati kebanyakan orang berfikir bahawa mereka tahu lebih banyak mengenai kedudukan dasar yang rumit daripada yang sebenarnya.

Tetapi, ketika diminta memberikan penjelasan mengenai bagaimana dasar ini berfungsi misalnya, perincian mengenai pelaksanaan cukai tetap nasional atau beralih ke sistem penjagaan kesihatan individu, barulah mereka menyedari jurang kekurangan pengetahuan mereka.

Lebih-lebih lagi, usaha untuk menghasilkan penjelasan juga menyebabkan mereka mengemukakan pendapat kurang ekstrem mengenai isu-isu ini.

Ini mungkin kerana mereka menyedari pendapat mereka berakar pada keyakinan yang berlebihan.

Membiarkan sikap terlalu yakin dan percaya diri ini dan mendekati perbualan politik dengan rasa rendah diri dapat membantu kita mengatasi polarisasi.

Kajian ahli psikologi Tenelle Porter dan Karina Schumann mendapati sikap merendah diri secara intelektual dikaitkan dengan kesediaan yang lebih besar untuk mendengar pandangan yang bertentangan mengenai isu politik yang diperdebatkan.

Menghargai kerumitan masalah politik juga dapat meningkatkan perbincangan politik kita.

Kita sering tidak memahami saingan atau politik lawan kita, yang boleh menjadikan mereka lebih mudah ditolak.

Perdebatan dengan lawan politik kita sering kali kelihatan sia-sia. Untuk menjadikannya lebih berkesan, cubalah menyulitkan perkara.

Kenali had pengetahuan anda sendiri dan cuba minta orang lain menjelaskan perincian kedudukan dasar tertentu yang mereka pegang sehingga mereka juga dapat melihat kelompongan pengetahuan sendiri.

Menyedari betapa sedikit yang kita tahu mungkin merupakan langkah pertama untuk memperbaiki perpecahan politik — tetapi, siapakah kita yang fikir kita tahu semuanya?


AZIZI AHMAD adalah seorang pembaca bebas.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lagi berita dari pengarang :
Lagi berita seperti ini :
Lihat Komen
Paling Popular
Terkini