Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Nota bunuh diri tunjuk tiada kaitan ambil alih tanah'
Diterbitkan:  Jan 4, 2013 3:42 PM
Dikemaskini: 8:49 AM

Sepucuk surat yang dikatakan ditinggalkan oleh penduduk Pengerang, Pang Jing Rong yang membunuh diri bersama isteri dan anaknya pada hari pertama tahun 2013, menunjukkan kejadian itu tidak ada berkaitan dengan pengambilan tanah untuk Projek Pembangunan Bersepadu Petrokimia (Rapid) bernilai RM60 bilion.

Menurut China Press, adik Jing Rong, Mao Fong, mengadakan satu sidang akhbar semalam di Pengerang untuk mendedahkan kandungan surat itu yang ditemui oleh anak perempuan Jing Ron dalam laci di biliknya.

pengerang resident suicide 010113 03 Surat yang bertarikh 27 Disember itu - empat hari sebelum tragedi itu - adalah untuk Mao Fong.

Surat itu dalam bahasa Cina itu bermaksud: "Apabila anda membaca surat ini, saya sudah tiada lagi. Kematian saya tidak ada kena mengena dengan sesiapa. Janganlah bersedih.

"Saya letih. Saya tidak mempunyai tenaga untuk menjaga kedua-dua pesakit. Lebih baik mati cepat daripada penderitaan yang panjang...," bunyi surat yang disimpan di dalam sampul surat.

Penulisnya mengulangi di belakang sampul surat itu bahawa "ia tiada kaitan dengan sesiapa, jangan membabitkan mereka. Terlalu letih, terlalu letih."

Surat tersebut tidak menyebut tentang kemiskinan atau pengambilalihan tanah.

Jing Rong, 62, isterinya yang berusia 57 tahun yang mengalami angin ahmar dan anak lelaki berusia 20 tahun yang mengalami 'Down Sindrom", ditemui mati di rumah mereka di Kampung Jawa, Pengerang pada 1 Januari.

Punca mereka membunuh diri telah menjadi percakapan di bandar tersebut.

Beberapa spekulasi tersebar bahawa ia disebabkan oleh kemiskinan manakala Mao Fong dan pihak polis berkata ia berpunca daripada tekanan dan kemurungan kerana terpaksa menjaga isteri dan anak.

[Baca berita penuh]

ADS