Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Nilai ringgit hari ini jatuh lagi kepada RM3.92 bagi setiap AS$1, paras paling rendah dicatatkan dalam tempoh 17 tahun.

Ketika kadar perubahan ringgit Malaysia terus dipantau, kejatuhan lanjut akan meningkatkan kebimbangan ramai terhadap kemampuan Bank Negara Malaysia mempertahankan matawang negara.

Penyusutan 0.6 peratus nilai matawang negara itu menjadikan ia berada pada tahap paling lemah sejak kerajaan membuat tindakan drastik mengikat nilainya pada RM3.80 berbanding dolar AS pada September 1998.

Kerajaan membatalkan ikatan itu pada 2005.

Difahamkan kejatuhan itu berpunca daripada kewangan yang melemah, termasuk kejatuhan harga minyak dunia serta keadaan politik yang tidak stabil.

Antaranya apabula Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak diasak susulan kemasukan wang RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadinya.

Harga bon kerajaan juga terus merosot ketika tahap keyakinan di kalangan pelabur asing semakin berkurangan ekoran krisis politik dan kejatuhan harga komoditi.

Pelabur juga bersikap semakin berhati-hati dengan kemungkinan Bank Negara Malaysia campur tangan bagi mengukuhkan ringgit selepas ia menunjukkan prestasi paling buruk berbanding matawang lain di Asia pada tahun ini.

Ringgit terjejas dengan keadaan tidak menentu Datuk Seri Najib Razak yang selepas beliau dikaitkan dengan dakwaan rasuah serta salah guna dana awam 1MDB.

Namun pelabur dalam keadaan tidak pasti sejauh mana Bank Negara Malaysia akan campur tangan ketika rezab antarabangsa negara sudah kerugian AS$5 bilion (RM19.5 bilion) pada separuh pertama Julai lalu.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS