Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Syarat lulus BM: PERKASA fail notis tuntutan ke atas KKM

Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) hari ini memfailkan notis tuntutan terhadap Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Notis tuntutan tersebut dibuat ekoran pelonggaran syarat lulus Bahasa Melayu bagi jawatan kontrak pegawai perubatan gred UD41 di KKM.

Presiden PERKASA, Datuk Dr Ibrahim Ali berkata, tuntutan tersebut bagi tidak membenarkan KKM menguatkuasakan kelonggaran syarat lulus Bahasa Melayu di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Malah, Ibrahim berkata sekiranya tempoh tujuh hari dari 4 Julai 2017, PERKASA akan memfailkan tindakan saman di Mahkamah Tinggi untuk membatalkan sebarang dasar yang bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

"PERKASA sudah buat pendirian apa saja isu yang membabitkan kepentingan negara dan lebih khusus perkara yang berkaitan dengan Perlembagaan dan undang-undang seperti Fasal 153 yang jelas menyebut Islam sebagai agama Persekutuan, Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, Raja-raja Melayu dan hak keistimewaan Melayu.

"Kita dah buat keputusan mana-mana pihak termasuk kerajaan jika pada pandangan kita bertentangan dengan asas Perlembagaan negara dan fasa yang saya sebutkan tadi kita akan pergi ke mahkamah. Dalam apa saja isu," tegas Ibrahim dalam sidang medianya di ibu pejabat PERKASA, Kuala Lumpur.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah pada 2 Julai dilapor berkata, graduan perubatan yang berkelayakan diberi kelonggaran syarat kelayakan lulus Bahasa Melayu bagi SPM untuk dilantik secara kontrak sebagai pegawai perubatan gred UD41.

Kata Noor Hisham, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) juga telah memberi persetujuan untuk kelonggaran syarat itu pada 23 Februari lalu.

Beliau berkata, calon yang memohon lantikan secara tetap sebagai pegawai perubatan di Kementerian Kesihatan juga perlu lulus BM di peringkat SPM.

Bagaimanapun, selepas mendapat bantahan dari pelbagai pihak Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi tampil meminta menteri berkenaan menjelaskan kepada Kabinet.

Manakala, Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Subramaniam berkata pihaknya akan membentangkan laporan mengenainya esok.

Mengulas lanjut perkara itu, Ibrahim mempersoalkan tindakan tersebut.

"Saya tak faham satu perkara, apabila timbalan perdana menteri mengatakan dia minta menteri berkenaan bawa ke kabinet. Jadi, apakah perkara-perkara seumpama ini sebelum dibuat keputusan tidak dibawa ke kabinet.

"Ini perkara berkaitan dengan Perlembagaan, sekarang bila dah jadi isu baru nak dibawa ke kabinet, apakah sebelum ini kabinet tak bincang? Apakah KKM dan JPA tak bawa perkara ini ke kabinet," soal Ibrahim.

Lihat Komen
ADS