Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Protes roboh kuarters masjid, 9 ahli PSM ditahan

Seramai sembilan ahli Parti Sosialis Malaysia (PSM) ditahan pagi ini selepas mengadakan protes terhadap perobohan tiga rumah dan dua kedai di perkarangan masjid Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz di Subang, Selangor.

Setiausaha Agung PSM yang turut ditahan, A Sivarajan berkata, perobohan yang diarahkan Malaysian Airports Holdings Bhd (MAHB) itu dilakukan kira-kira pukul 11 pagi tadi.

Rumah dan kedai tersebut sebelum ini didiami bekas ahli jawatankuasa Masjid Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz, dan tindakan merobohkannya dijalankan oleh Majlis Bandaraya Shah Alam dan Pejabat Tanah dan Daerah Petaling.

"Kami mula berkumpul kira-kira pukul 7 pagi tadi dan cuba berunding dengan pihak berkuasa. Mereka tidak mendengar dan perobohan diteruskan," katanya kepada Malaysiakini.

Katanya, polis kemudian menahan peserta protes tanpa memaklumkan kesalahan yang dilakukan mereka.

Dilaporkan lapan lagi ahli parti itu yang ditahan ialah ketua pemuda Khalid Mohd Ismath, ahli pemuda Sharan Raj dan Paranjothi KS Joma, ahli PSM Subang T Mohan, dan aktivis yang hanya dikenali sebagai Ahmad Ridzuan, Ahmad Fauzi, Hafizudin dan Mohamad Anaqy.

Difahamkan kesemua sembilan yang ditahan di bawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya.

Sivarajan mendakwa Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali gagal memberi maklumbalas terhadap permintaan agar beliau campur tangan dalam perobohan itu yang dilaporkan untuk tujuan pembangunan.

"Tiada kenyataan (dari Azmin setakat pagi ini)," katanya.

Pada Mac lalu, laman Berita Daily melaporkan dua bekas ahli jawatankuasa masjid menghantar memorandum kepada Azmin untuk menggesa beliau tidak membenarkan MAHB selaku syarikat swasta menggunakan pegawai Pejabat Tanah dan Daerah petaling bagi tujuan perobohan.

"Mereka tinggal di 'rumah pegawai masjid LTAB' dan atas tujuan pembangunan, mereka perlu mengosongkannya tanpa apa-apa perbincangan.

"Ini tidak betul dan hari ini kami ingin menghantar memorandum kepada menteri besar untuk campurtangan," kata Sivarajan ketika itu yang mengiringi penghantaran memorandum tersebut.

Ketika itu, turut dilaporkan yang dua pegawai itu didakwa selama 20 tahun diarahkan untuk mengosongkan kediaman mereka tanpa pampasan yang wajar daripada MAHB.

Lihat Komen
ADS