Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Serah kerusi: 'Parti suci, parti sarkas tak akan faham'
Diterbitkan:  Jan 15, 2018 12:43 PM
Dikemaskini: 4:49 AM

Pemimpin pusat Parti Amanah Negara (AMANAH) menolak dakwaan Gombak sebagai kerusi tidak selamat Pakatan Harapan, yang memaksa Menteri Besar Datuk Seri Azmin Ali menyerahkannya Tun Dr Mahathir Mohamad.

“Bagi saya secara peribadi, dengan pelbagai insentif yang kerajaan Selangor perkenalkan kepada rakyat Selangor dan termasuklah insentif menarik dalam bajet negeri baru-baru ini, MB Selangor tersangat popular untuk ditumbangkan di Gombak meskipun wujud tiga, hatta 10 penjuru sekalipun,” kata Hanipa Maidin.

Azmin pada Sabtu lalu menawarkan calon perdana menteri HARAPAN untuk bertanding di di Gombak dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang jika dipersetujui PKR.

Tawaran itu dibuat selepas Dr Mahathir berkata Azmin berkebolehan menjadi perdana menteri namun tidak terpilih.

Dalam pilihan raya umum lalu, Gombak yang mempunyai 123,290 pengundi dimenangi Azmin pada PRU 2013 dengan majoriti 4,734 atau 51.4 peratus undi.

Menulis di Facebook, Hanipa berkata hanya parti lawan yang melatah apabila Azmin menawarkan kerusi itu kepada Mahathir.

“Bila MB Selangor menawarkan kerusi parlimen Gombak kepada Tun M, nampaknya yang bertempik kuat dan melatah adalah parti suci dan parti sarkas.

“Kedua-dua parti suci dan parti sarkas ini mendakwa kononnya MB Selangor itu sengaja tawarkan kerusi Gombak sebab beliau rasa ianya kerusi yang tak selamat bagi beliau,” katanya.

Hanipa berkata beliau bersetuju dengan pandangan anggota parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar bahawa tawaran itu adalah manifestasi pengorbanan dan kesepaduan dalam HARAPAN “yang mungkin sukar difahami oleh parti suci dan parti sarkas.”

Pemimpin Umno dan PAS dilaporkan sinis dengan tawaran Azmin itu dan mendakwa ia hanya alasan untuk lari daripada 'kegagalan' berkhidmat kepada penduduk dan bersifat 'sabotaj'.

Lihat Komen
ADS