Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Aktif politik tak pengaruhi perjalanan Dewan Rakyat - Rashid

WAWANCARA | Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Mohd Rashid Hasnon yakin tindakannya yang aktif berpolitik tidak akan mempengaruhi perjalanan Dewan Rakyat.

Katanya, berbeza dengan Speaker Dewan Rakyat, timbalan speaker masih boleh memiliki jawatan dalam politik memandangkan mereka merupakan anggota parlimen.

Perkara itu dinyatakan apabila ditanya tindakannya tidak selari dengan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Mohamad Ariff Md Yusof yang melepaskan semua jawatannya dalam Parti Amanah Negara (AMANAH) termasuk pengerusi Lembaga Disiplin dan Tatatertib serta ahli Majlis Penasihat Pakar AMANAH sebelum ini.

"Ada beza, speaker tak boleh memihak mana-mana parti dan dia secara rasmi meletakkan mana-mana jawatan sekiranya dia dah ada dalam politik.

“Tapi untuk timbalan speaker berbeza sedikit dengan speaker sebab kami ahli parlimen secara sah. Sebab tu kami kedua-dua timbalan speaker, kami berkecimpung dalam politik,” katanya dalam wawancara bersama Malaysiakini, semalam.

Mohd Rashid dan Anggota Parlimen DAP Teluk Intan, Nga Kor Ming dilantik ke jawatan timbalan speaker dengan masing-masing mendapat 171 dan 124 undi selepas pengundian bersurat, Julai lalu.

Bagi jawatan politik - Nga pula menjawat jawatan Timbalan Setiausaha Agung DAP dan Pengerusi DAP Perak.

Rashid yang juga anggota parlimen Batu Pahat berkata beliau tidak akan mencampur adukkan politik dengan perjalanan Dewan Rakyat.

Katanya, perkara itu dapat dilihat ketika beliau menjawat jawatan Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang sebelum ini di mana beliau tidak mencampurkan politik parti dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN).

“Macam Keadilan (PKR), (ketika sesi dewan rakyat) kami akan letak politik itu bahagian lain. Itu antara kelebihan saya dan saya sangat biasa (buat begitu) walaupun kita tahu dia pembangkang, tapi dia wakil daripada rakyat,” katanya.

'Jadi diri sendiri'

Mohd Rashid kini bertanding calon Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR bahagian sayap penggal 2018-2021 dan mendahului undi berbanding calon-calon yang lain.

Anggota Biro Politik PKR itu juga tidak menolak jawatan yang disandangnya sekarang serta “kerusi selesa” yang ditinggalkan di Pulau Pinang sebelum ini menyumbang kepada undi yang besar dalam pemilihan parti itu.

Untuk rekod, setakat hari ini beliau mendapat lebih 17,000 undi mendahului calon-calon lain.

“Saya dengan perwatakan yang saya ada ni, diterima semualah untuk saya mendahului dalam MPP. Saya nak maintain, saya terbuka, kalau ada apa isu datang bincang dengan kita.

“Sebagai timbalan ketua menteri, saya tinggalkan kerusi yang cukup selesa. Saya jadi diri saya sendiri, tanyalah apa (masalah) di Pulau Pinang, memang saya banyak bersabar supaya dapat ketahui masalah mereka (rakyat).

“Apabila diberi tanggungjawab (timbalan speaker dewan rakyat), saya ingat memang membantu memperkenalkan saya di peringkat nasional.

"Tapi sebagai satu panduan daripada pimpinan parti, kita tak boleh gunakan kedudukan kita untuk kita raih simpati, tu memang salah satu garis panduan kami,” katanya.

Untuk pemilihan kali ini, sekitar 800,000 ahli parti itu akan diberi tanggungjawab untuk memilih pimpinan mereka yang baru.

Selain itu, proses berkenaan juga akan menyaksikan sistem e-voting bagi memudahkan urusan parti memilih calon-calon yang mereka kehendaki.

Lihat Komen
ADS