Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Musa cabar Perlembagaan berhubung 16 pendakwaan terhadapnya

Bekas ketua menteri Sabah Musa memfailkan permohonan untuk mencabar perlembagaan berhubung 16 pendakwaan membabitkan pengubahan wang haram terhadapnya di Mahkamah Sesyen di Kuala Lumpur.

Menurut dokumen permohonan itu, Musa memfailkan permohonan itu pada 4 April yang mana beliau meletakkan tiga sebab undang-undang yang kini dalam pertikaian digunakan oleh pihak pendakwaan untuk mendakwanya di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Anti-Keganasan, dan Hasil daripada Aktiviti Haram (AMLATFAPUAA) 2001.

Peguam Amer Hamzah Arshad memberitahu pemberita bahawa pihak pembelaan berpendapat bahawa pendakwaan itu tidak mematuhi peruntukan di bawah perlembagaan.

"Kami mempunyai tiga isu perundangan yang akan didengar oleh mahkamah.

"Sekarang pendakwaan telah ditambah dalam pertuduhan di bawah AMLATFAPUAA, yang merupakan sebahagian daripada prosedur, mereka telah mengumpul pensijilan yang ditandatangani oleh pegawai diplomatik.

"Oleh itu, kami mencabar pensijilan yang dikeluarkan di bawah Seksyen 82 (2) Akta ini," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur pagi ini.

Terdahulu, Hakim Sesi Rozinah Ayob telah menetapkan 6 Mei ini untuk mendengar permohonan itu selepas Timbalan Pendakwa Raya Salim Soib @ Hamid meminta mahkamah memberi mereka masa yang cukup untuk mempersiapkan perbicaraan.

Permintaan Salim datang selepas peguam Ng Aik Guan, yang turut mewakili Musa, memberitahu mahkamah bahawa mereka sudah bersedia untuk membuat permohonan itu didengar oleh mahkamah.

Beliau berkata pihak pendakwaan, yang merupakan responden dalam permohonan ini, akan membantahnya dan mereka memerlukan masa untuk membalas.

Rozinah kemudiannya memerintahkan pihak pendakwaan mengemukakan afidavit dalam jawapannya pada 24 April dan untuk sebarang afidavit balas (oleh peguambela Musa) yang difailkan pada 2 Mei.

Dalam prosiding berikut di mahkamah yang sama, Salim memberitahu mahkamah bahawa pihak pendakwaan telah memfailkan permohonan untuk memindahkan kes itu ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Permohonan pemindahan akan didengar oleh Mahkamah Tinggi pada 22 April ini, menurut Salim.

Pada 5 Mac, Musa ditahan dengan 16 pertuduhan di bawah Seksyen 4 (1) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pembiayaan Keganasan dan Perolehan Akta Kegiatan Undang-undang 2001, berjumlah AS$37.8 juta.

Berikutan tuduhan itu, Ng kemudiannya menyatakan bahawa pihaknya akan mencabar pendakwaan pengubahan wang haram dan tuduhan rasuah terhadap ADUN Sungai Sibuga itu.

Beliau turut mempersoalkan dua pensijilan yang dikemukakan oleh pegawai diplomatik Malaysia di Hong Kong dan Singapura kepada pihak pendakwa berhubung dakwaan salah laku yang dikaitkan dengan Musa di kedua-dua negara.

Selain daripada caj pengubahan wang haram, Musa pada 5 Nov tahun lalu ditahan dengan 35 pertuduhan lain di bawah Seksyen 11 (a) Akta Pencegahan Rasuah 1997, yang berkaitan dengan kesalahan memberi atau menerima suapan oleh seorang ejen.

Dia didakwa menerima sejumlah AS$63,293,924.88 juta berhubung rasuah membabitkan kontrak pembalakan.

Kesalahan itu didakwa berlaku di Hong Kong dan Singapura, melalui proksi, antara tahun 2004 dan 2008.

Lihat Komen
ADS