Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Harap istana tak beri arahan atau campur tangan - Muhyiddin
Diterbitkan:  Jul 10, 2019 1:27 PM
Dikemaskini: 5:28 AM

Menteri Dalam Negeri Muhyiddin Yassin berharap istana Johor tidak campur tangan dalam hal ehwal pentadbiran negeri itu susulan tindakan kerajaan Johor yang tiga kali mengubah pendirian dalam tempoh 48 jam daripada tidak setuju dengan ketetapan pusat, kemudian bersetuju dan kemudian kembali kepada had umur 40 tahun.

Muhyiddin berkata beliau dimaklumkan bahawa pihak istana telah memberi pandangan mengenai perkara itu tetapi percaya bahawa kerajaan negeri harus diberikan ruang untuk melaksanakan dasar-dasar yang seragam di seluruh negara.

“Saya minta MB dan Exco Johor (fikir) masak-masak (dan) pergi jumpa (pihak istana) dan jelaskan perkara itu dan diharap istana tidak memberi arahan atau campur tangan.

“(Beri) pandangan boleh, tapi keputusan mesti supaya Johor dan negeri lain seragamkan perkara yang sama,” katanya.

Minggu lalu, Dewan Rakyat meluluskan Rang Undang-Undang (RUU) Akta Pertubuhan Belia dan Pembangunan Belia (Pindaan) 2019 (Akta 668), antaranya menurunkan had umur belia daripada 40 tahun kepada 30 tahun.

Isnin lalu, melalui kenyataan pejabat menteri besar, kerajaan Johor mengumumkan untuk mengekalkan had umur belia antara 15 hingga 40 tahun.

Keputusan itu dikatakan seiring dengan semarak cita-cita melalui penonjolan idealisme, aktivisme dan intelektualisme yang merupakan ciri serta citra orang muda.

Bagaimanapun, dalam kenyataan awal semalam, Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan, Pembangunan Usahawan dan Koperasi Johor, Sheikh Umar Baghrib Ali memaklumkan mesyuarat exco kerajaan negeri yang bersidang pagi semalam tadi, menerima baik pindaan umur belia 15-30 tahun yang diluluskan Dewan Rakyat.

Katanya, kerajaan negeri memutuskan untuk mengikut arahan Putrajaya dan mentakrifkan 'belia' seperti yang berusia di antara 15 dan 30 tahun.

Namun pada hari yang sama, Sheikh Umar sekali lagi membuat pusingan U dan mengumumkan untuk mengekalkan semula had umur belia di negeri itu kepada 40 tahun.

Terdahulu hari ini, Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim, turut memaparkan gambarnya bersama Menteri Besar Dr Sahruddin Jamal dan Sheikh Umar.

“Muafakat itu berkat. Allah berkati Johor,” tulis baginda.


Lihat Komen
ADS