Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Mana empat suspek kes Adib? Menteri sila jawab semula, kata Noh
Diterbitkan:  Oct 1, 2019 1:01 PM
Dikemaskini: 5:01 AM

Ahli Parlimen Umno, Noh Omar sekali lagi akan mengemukakan soalan mengenai keberadaan empat suspek yang ditahan berhubung kematian anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim pada sidang Dewan Rakyat yang bakal bermula minggu depan.

Ahli Parlimen Tanjong Karang itu berkata beliau tidak berpuas hati dengan jawapan sebelum ini apabila beliau membangkitkan perkara itu pada sidang yang terakhir.

“Pada sidang parlimen yang lalu, saya telah meminta Menteri Dalam Negeri (Muhyiddin Yassin) menjawab di manakah empat orang suspek tersebut. Adakah masih berada dalam negara ataupun tidak. Namun sayangnya soalan saya ini tidak terpilih dan hanya dijawab secara bertulis.

“Saya sememang tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan kerana saya telah meramalkan kes ini akhirnya akan terbukti wujud unsur jenayah dan ternyata ramalan saya tepat.

“Persoalan sekarang ini adalah jika pihak polis mahu memanggil empat orang suspek tersebut, adakah mereka masih berada dalam negara?” katanya yang dipetik oleh portal Umno-Online.

Dalam jawapan bertulis kepada Noh bertarikh 9 Julai, Kementerian Dalam Negeri berkata empat suspek itu telah ditahan dan percakapan mereka telah dirakamkan.

"Kesemua suspek telah dibebaskan dengan jaminan polis kerana hasil siasatan mendapati tiada keterangan atau petunjuk untuk mengaitkan mereka dengan kes ini.

"Tiada keperluan untuk pihak polis memantau pergerakan keempat-empat individu yang dibebaskan itu kerana mereka tidak lagi berada dalam siasatan pihak polis.

"Namun sekiranya ada petunjuk baru yang boleh mengaitkan keempat-empat atau mana-mana individu dengan kes ini, maka pihak polis akan mengambil tindakan sewajarnya," katanya.

Minggu lalu Mahkamah Koroner Shah Alam memutuskan bahawa kematian Adib adalah disebabkan oleh unsur jenayah yang dilakukan oleh dua atau tiga penyerang yang tidak dapat dikenali semasa rusuhan di luar kuil Seafield November lalu.

Adib, 24, meninggal dunia di Institut Jantung Negara (IJN) pada 17 Disember akibat kecederaannya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS