Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pengiring sultan lapor polis pada FB ‘Nga Kor Ming Super Fans’

Timbalan Ketua Polis Negara Mazlan Mansor mengesahkan laporan polis dibuat terhadap pemilik akaun 'Nga Kor Ming Super Fans Club' yang didakwa menghasut masyarakat Cina membenci Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Mazlan bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai perkara itu memandangkan ia masih dalam siasatan.

"Ada siasatan kalau tak silap saya. Ada laporan dibuat... Kita siasatlah dulu. Tengok macam mana.

"Apapun, biar kita lihat daripada semua angle (sudut) dulu. Saya tak mahu komen di peringkat ini," katanya kepada pemberita di Maktab Polis Diraja Malaysia di Cheras, Kuala Lumpur hari ini.

Beliau berkata demikian selepas majlis penutupan Ijazah Sarjana Sains Sosial (pengajian kepolisan), Diploma Siswazah Sains Kepolisan (DSSK) dan Diploma Eksekutif Sains Siasatan (DESS) sesi 2017/2019.

Beliau ditanya sama ada terdapat laporan polis dibuat berhubung hantaran Facebook itu.

Difahamkan, laporan polis itu dibuat di balai polis Seksyen 6 Shah Alam dan disiasat bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan.

Hantaran itu dikatakan menampakkan pemilik akaun 'Nga Kor Ming Super Fans Club' mengajak orang Cina yang tidak puas hati membuat bantahan terhadap sultan Selangor, susulan keputusan tidak membenarkan papan tanda jalan dwibahasa digunakan di negeri itu.

Namun Nga menafikan beliau terlibat 

Bekas perdana menteri Najib Razak menerusi perkongsian di Facebook mendakwa Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming mempunyai kaitan dengan kiriman berkenaan.

Nga bagaimanapun menafikan beliau mempunyai kaitan dengan Facebook berkenaan atau terlibat dalam membuat hantaran itu.

Malaysiakini difahamkan bahawa laporan yang dibuat di Shah Alam oleh pengiring dan polis adalah bagi menyiasat kes berkenaan di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan.

Dalam perkembangan lain, Mazlan enggan mengulas mengenai laporan media antarabangsa yang melaporkan kedudukan ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho atau Jho Low kini berada di Los Angeles, Amerika Syarikat.

"Bukan dalam pengetahuan saya. Tanyalah siapa yang bagi maklumat itu. Kita pun tak tahu," katanya.


Lihat Komen
ADS