Paling Popular
Terkini

ULASAN | Awal pagi Ahad 23 Februari 2020, satu pergerakan sulit (saya namakannya gerakan atau cubaan kudeta 232) nampaknya telah digerakkan oleh kumpulan Azmin Ali dalam membentuk kerajaan baharu bersama pasukan Muhyiddin Yassin, dengan sokongan Warisan, Gabungan Parti Sarawak (GPS) dan Muafakat Nasional (BN dan PAS).

Hal ini berikutan, keselamatan Azmin dan kumpulannya dalam kerajaan Pakatan Harapan tidak lagi dapat dijamin jika Anwar Ibrahim dilantik sebagai perdana menteri menggantikan Dr Mahathir. Dr Mahathir telah didesak dengan agak agresif pada malam 21 Februari, oleh wakil kumpulan Anwar, DAP dan Amanah. Atas langkah desperado, sebagai mana menurut Mujahid Yusof, Azmin dan sekutu-sekutunya dari parti lain menggerakkan proses rampasan kuasa dengan mensejajarkan elit politik yang tidak bersama dengan Anwar/PH, dalam cubaan membentuk sebuah kerajaan baharu dengan pengumpulan sokongan majoriti ahli-ahli parlimen bersama pihak-pihak tadi.

Menjelang lewat petang, usaha ini nampaknya membuahkan hasil dengan pakatan-pakatan parti dan individu baharu ini, dikenali sebagai Perikatan/Pakatan Nasional (PN), dipercayai mendapat majoriti sokongan ahli-ahli parlimen. Lalu, segerombolan wakil-wakil PN yang berjaya mendapat akuan bersumpah (SD) majoriti ahli Dewan Rakyat telah mengadap Agong pada lewat petang itu. Namun Dr Mahathir tidak pula bersama gerombolan itu ke Istana Negara. Atas beberapa sebab, termasuk jumlah sokongan yang kurang jelas dan juga ketiadaan Mahathir dalam gerombolan itu, Yang di-Pertuan Agong (YDPA) tidak terus mengiktiraf PN sebagai kerajaan baharu. Sebaliknya menitahkan supaya Dr Mahathir, Wan Azizah dan Anwar untuk datang mengadap bagi mendapatkan fakta pada hari keesokkannya, iaitu pada 24 Februari 2020.

Kesempatan ini digunakan Anwar dan Lim Guan Eng untuk bertemu Dr Mahathir pada pagi 24 Februari 2020, dan apa yang mengejutkan mereka, Dr Mahathir memberitahu mereka bahawa tidak terlibat dengan gerakan 232. Malah beliau sendiri terkejut dan sangat tidak senang dengan perkembangan itu. Ini menjelaskan mengapa Dr Mahathir tidak ke istana pada malam sebelum. Berkemungkinan besar beliau kecewa dengan langkah Azmin dan Muhyiddin dalam menggerakkan kudeta melalui kerjasama dengan Umno/BN, Dr Mahathir mengejutkan umum dengan mengumumkan perletakkan jawatannya sebagai perdana menteri, seterusnya sebagai pengerusi Bersatu.

Namun gerakan Azmin ini telah melakukan kerosakan besar kepada PH. Bersatu umum keluar PH, begitu jugalah sokongan Warisan dan kumpulan Azmin sendiri terhadap PH. Akibatnya PH hanya tinggal 92 kerusi. Lalu PH bukan sahaja sebuah kerajaan interim untuk sementara waktu dengan dengan peletakan jawatan Dr Mahathir, tetapi juga adalah kerajaan minoriti. Meskipun perletakan jawatan Dr Mahathir membuka laluan kepada kumpulan Anwar ke tampuk kuasa, tetapi kumpulan itu nampaknya mengalami kesukaran untuk membuktikan sokongan majoriti kepada agong pada 24 Februari 2020. Hal ini dilihat sebagai sesuatu yang tidak stabil dan berisiko, dan mungkin juga tidak begitu berperlembagaan.

Ini berbeza dengan Dr Mahathir, yang kini mendapat sokongan dari pelbagai pihak termasuk PH sendiri. Beliau, agak jelas, masih mempunyai sokongan majoriti ahli-ahli parlimen meskipun telah melepaskan jawatan. Justeru agong dengan penuh hikmah, menerima perletakkan jawatan Mahathir, tetapi melantik beliau menjadi perdana menteri interim, sementara perdana menteri yang baharu dilantik nanti. Ini adalah penting untuk memberikan kestabilan dan keabsahan kepada kerajaan interim, yang dipercayai mempunyai majoriti dengan sokongan Dr Mahathir.

Ketua Setiausaha Negara, kemudiannya, mengumumkan agong memperkenan pembubaran kabinet semasa, termasuk kedudukan Wan Azizah sebagai timbalan perdana menteri, dan meletakkan pemerintahan sementara kepada perdana menteri interim. Hal ini sekali gus, menamatkan pemerintahan PH di Putrajaya secara rasmi, dan membuka ruang untuk pergelutan merebut 'takhta' berterusan di kalangan elit politik negara. Lewat malam 24 Februari, kesemua parti-parti utama negara mengadakan mesyuarat untuk merencana strategi, membina pakatan dan menarik sokongan parti-parti lain, dalam perebutan kuasa yang masih belum berkesudahan ini.

Apakah fungsi kerajaan interim ini? Kerajaan interim adalah pemerintah sementara yang diperlukan dalam membentuk kesinambungan pentadbiran, kelancaran operasi kerajaan dan mengelakkan masalah kelompongan kuasa dalam proses peralihan pentadbiran atau kerajaan. Ini bermakna kerajaan interim ini menjadi pemegang amanah kerajaan semasa, sementara kerajaan baharu dilantik atau dipilih kelak. Perdana menteri dan kabinet kerajaan interim (yang mungkin akan dilantik Dr Mahathir dalam masa terdekat) akan menjalankan tugas-tugas mereka secara atas amanah, tetapi bukan secara undang-undang atau atas mandat. Ini bermakna mereka tidak boleh membuat keputusan-keputusan besar untuk pihak kerajaan kerana status sementara mereka.

Apa pula selepas ini? Berdasarkan amalan perundangan kita, terdapat tiga pilihan. Pertama, mana-mana ahli parlimen atau kumpulan yang dipercayai mengawal suara majoriti di Dewan Rakyat, boleh memohon perkenan untuk mengadap agong di istana dan menunjukkan bukti. Dan jika dipercayai dan dipersetujui oleh YDPA, maka ahli parlimen itu boleh dipertimbang oleh agong untuk dilantik sebagai perdana menteri baharu. Langkah kedua, yang lebih konvensional dan berperlembagaan adalah dengan membawa usul untuk menguji individu manakah yang memiliki suara terbanyak di Dewan Rakyat. Kebetulan Dewan Rakyat dijangka bersidang pada awal Mac ini, dan proses ini boleh dilakukan di sana. Sebaliknya YDPA juga boleh mengadakan persidangan tergempar parlimen untuk memutuskan hal ini dalam tempoh yang lebih awal, sekali gus mempercepatkan proses transisi. Akhir sekali, YDPA juga atas kuasa perlembagaan yang ada pada baginda, boleh membubarkan parlimen, selepas berbincang dengan Perdana Menteri, bagi maksud mengadakan pilihan raya yang baharu.

Siapakah yang berpeluang tinggi menjadi perdana menteri Malaysia yang kelapan nanti? Jika pemilihan perdana menteri baharu diputuskan oleh majoriti di istana atau di Dewan Rakyat, maka mana-mana individu atau kumpulan yang disokong Dr Mahathir mempunyai kebarangkalian tinggi untuk diangkat sebagai perdana menteri dan kerajaan baharu. Jika Dr Mahathir menyokong PH, maka Anwar berkemungkinan besar akan menggantikan beliau. Kalau beliau menyokong PN, kumpulan Muhyiddin/Azmin mungkin mendapat tempat. Dr Mahathir juga masih boleh mencalonkan diri sendiri, kerana beliau mempunyai sokongan yang besar dan kepercayaan terbanyak di parlimen, sama ada atas tiket PH, PN atau pakatan lain.

Pendek kata, buat masa ini, Dr Mahathir sangat berpengaruh sebagai king maker kepada bakal perdana menteri baharu nanti. Beliau juga masih memegang tampuk pemerintahan yang mempunyai kuasa dominan, walaupun sebagai perdana menteri interim. Malah dengan pembubaran kabinet PH, kuasa eksekutif kini terpusat, buat sementara, di tangan Dr Mahathir. Kerana itu, kita boleh melihat, beberapa pihak dari pakatan yang berbeza cuba berpakat dengan Dr Mahathir dengan kedudukan dan pengaruh yang beliau ada.

Jika pilihan raya umum diadakan sebagai jalan keluar krisis kepimpinan semasa politik Malaysia, meskipun keputusan boleh menjadi lebih rencam, sekali lagi pengaruh Mahathir sebagai king maker perdana menteri Kelapan masih tidak boleh diketepikan.


DR MUHAMAD NADZRI MOHAMED NOOR adalah penganalisis politik.

Tulisan ini tidak semestinya menggambarkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS