Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Covid-19: Apa akan jadi pada golongan pekerja mulai esok?

KORONAVIRUS | Perintah Kawalan Pergerakan selama dua minggu yang diumumkan kerajaan malam tadi dibuat bagi mengekang penularan wabak Covid-19.

Namun pada masa sama ia menimbulkan persoalan tentang kesan yang bakal dihadapi oleh tenaga kerja.

Perintah yang berkuat kuasa mulai 18 Mac ini bakal menyaksikan penutupan semua premis kerajaan dan swasta, kecuali perkhidmatan penting. Bermakna, kebanyakan pejabat diarahkan tutup.

“Apa akan terjadi kepada pendapatan peniaga dan gaji para pekerjanya? Adakah ia akan ditanggung oleh kerajaan?” soal bekas menteri kewangan Lim Guan Eng di Facebooknya semalam.

Sesetengah pekerja di sektor swasta yang dihubungi Malaysiakini memberitahu, syarikat mereka memberi arahan agar mereka bekerja dari rumah.

Bagaimanapun, bukan semua kerja mempunyai keanjalan sedemikian.

Penularan Covid-19 sebelum ini memberi kesan terhadap pekerja industri pelancongan dan penerbangan. Ramai yang terpaksa mengambil cuti tanpa gaji.

Kerajaan berkata ia akan membayar RM600 sebulan selama enam bulan buat pekerja berpendapatan bawah RM4,000 yang bercuti tanpa gaji.

Beri kesan besar

Bagaimanapun, pengumuman itu hanya membabitkan peruntukan RM120 juta untuk menampung kira-kira 33,000 pekerja.

Tidaklah jelas bagaimana kerajaan akan mengembangkan pakej itu buat pekerja yang terkesan dengan perintah kawalan pergerakan. Adakah kosnya mampu ditampung kerajaan?

Bekas timbalan menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat, Hannah Yeoh, turut menyuarakan kebimbangan bagaimana perintah kawalan pergerakan itu akan memberikan kesan kepada mereka yang meraih pendapatan secara harian.

Selain menutup semua pejabat yang tidak termasuk dalam perkhidmatan penting, perintah kawalan pergerakan itu turut melarang rakyat keluar dari Malaysia.

Ini boleh memberi kesan signifikan buat warganegara Malaysia yang bekerja di Singapura. Lim menganggarkan ia akan melibatkan sehingga kira-kira 300,000 pekerja.

Adun Parit Yaani di Johor, Aminolhuda Hasssan, berkata kerajaan perlu memberi penjelasan terperinci mengenai hal berkenaan.

“Kerajaan sudah berbincangkah dengan pihak berkuasa Singapura?” soalnya ketika dihubungi.

Menteri Besar Johor, Hasni Mohammad, memberitahu Malaysiakini bahawa perbincangan akan dilakukan bagi mendapatkan penyelesaian terbaik buat rakyat Johor.

Menteri Perdagangan dan Industri Singapura, Chan Chun Sing, berkata perniagaan yang terjejas dengan larangan itu mungkin perlu menjalankan pelan sokongan untuk kesinambungan perniagaan mereka.

Kes direkodkan naik ketara

“Perniagaan yang menggaji pekerja Malaysia yang berulang-alik antara Singapura dan Malaysia setiap hari mungkin perlu menjalankan pelan sokongan untuk kesinambungan perniagaan mereka.

“Jika mereka perlukan bantuan, mereka patut hubungi agensi ekonomi (di Singapura) yang sentiasa bersedia untuk membantu,” katanya di Facebook malam semalam.

Tambahnya lagi, Singapura akan terus berhubung dengan Putrajaya dan keutamaan mereka adalah untuk memastikan rakyat dan perniagaan di Singapura dapat meneruskan kehidupan serta mata pencarian mereka.

Majlis Keselamatan Negara (MKN) dijangka menjawab soalan-soalan yang berlegar tentang perintah berkenaan hari ini. Talian khidmat pelanggan juga akan diaktifkan bermula 12 tengah hari ini.

Perintah kawalan pergerakan berkuat kuasa esok, Rabu, 18 Mac, sehinggalah 31 Mac.

Keputusan itu diambil setelah negara menyaksikan peningkatan mendadak kes Covid-19, dengan 533 kes dilaporkan semalam.

Perkhidmatan penting yang akan terus beroperasi sepanjang perintah kawalan pergerakan itu adalah air, elektrik, tenaga, telekomunikasi, pos, pengangkutan, pengairan, minyak, gas, bahan api, pelincir, penyiaran, kewangan, perbankan, kesihatan, farmasi, bomba, penjara, pelabuhan, lapangan terbang, keselamatan, pertahanan, pembersihan, peruncitan dan bekalan makanan.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS