Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
13 akademi Jabatan Penjara ditukar jadi pusat tahanan
Diterbitkan:  Apr 15, 2020 3:04 PM
Dikemaskini: 7:04 AM

KORONAVIRUS | Putrajaya akan menukar status 13 akademi Jabatan Penjara untuk menahan pengingkar perintah kawalan pergerakan (PKP) yang disabitkan mahkamah, kata Menteri Pertahanan, Ismail Sabri Yaakob.

Menurut beliau Kementerian Dalam Negeri semalam bersetuju untuk mewartakan bangunan tersebut untuk dijadikan pusat tahanan baru, sekali gus mengatasi isu kebimbangan penularan wabak Covid-19 serta penjarakan sosial.

"Walaupun begitu, prosedur, peraturan dan undang-undang yang dikenakan tetap seperti penjara biasa.

"Bukan maknanya mereka masuk penjara, dapat makanan mewah dan sebagainya. Tidak, mereka tetap perlu mengikut peraturan seperti penjara biasa," katanya pada sidang media harian berkenaan Covid-19 di Putrajaya hari ini.

Terdahulu timbul kebimbangan langkah memenjarakan pengingkar PKP mungkin menyebabkan wujud kluster baru dalam kalangan tahanan di penjara, terutama dengan keadaan pusat tahanan yang sesak ketika ini.

Ismail Sabri yang juga menteri kanan menjelaskan dengan langkah mewartakan bangunan akademi Jabatan Penjara menjadi pusat tahanan, isu kesesakan dalam pusat tahanan dapat diatasi.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS