Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
K'jaan kaji cadangan pengecualian cukai bagi pelanggan berita dalam talian
Diterbitkan:  Jun 7, 2020 11:35 AM
Dikemaskini: 3:35 AM

Putrajaya sedang mengkaji cadangan untuk membenarkan pelanggan berita dalam talian menikmati insentif pengecualian cukai, kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Saifuddin Abdullah.

Menteri itu memberitahu The Star bahawa cadangan itu adalah sebagai usaha kerajaan untuk menyokong industri media.

"Mungkin jika ada pengecualian dari cukai langganan, maka orang mungkin ingin, atau orang mungkin terdorong untuk melanggan (berita dalam talian).

"Kami sedang meneliti perkara ini. Itu bukan dalam rancangan pemulihan ekonomi, tetapi sudah dicadangkan," katanya.

Saifuddin berkata pengecualian cukai terhadap pengimportan surat khabar juga termasuk dalam cadangan itu.

Ahli parlimen Indera Mahkota itu juga berkata bahawa kementerian sedang mengikuti langkah beberapa negara seperti Australia untuk mendorong syarikat gergasi teknologi seperti Facebook dan Google untuk membayar penerbit berita untuk kandungan.

"Saya tahu sudah ada negara yang berusaha menyelesaikan masalah ini. Kita harus belajar dari pengalaman mereka dan melihat apakah ini jalan yang harus ditempuh,” katanya.

Mengulas isu lain, Saifuddin berkata dia sedang memimpin pasukan petugas yang baru dibentuk untuk meningkatkan ekonomi digital.

"Ada pasukan petugas (ekonomi digital) yang dibentuk, dengan saya sebagai pengerusi dan Khairy Jamaluddin sebagai pengerusi bersama."Kita harus menggunakan ekonomi digital sepenuhnya," katanya.

Lihat Komen
ADS