Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PKR pecat empat pemimpin berkaitan Azmin
Diterbitkan:  Jun 28, 2020 9:29 PM
Dikemaskini: 2:38 PM

PKR telah memecat empat pemimpin yang dikaitkan dengan bekas timbalan presiden Azmin Ali.

Mereka ialah ketua Wanita PKR Haniza Talha, ketua wanita Pulau Pinang Nur Zarina Zakaria, dua Adun Pulau Pinang Dr Afif Bahardin (Seberang Jaya) dan Zulkifli Ibrahim (Sungai Acheh).

Keputusan itu dibuat oleh Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR semasa mesyuarat hari ini. Pemecatan berkenaandisahkan kepada Malaysiakini oleh pemimpin yang menghadiri mesyuarat tersebut.

Haniza dan Afif kedua-duanya digantung oleh parti itu pada bulan Mei.

Haniza, yang juga Adun Lembah Jaya dari Selangor, sejak itu telah membentuk sebuah NGO bernama Nation of Women, yang mendapat sokongan daripada pemimpin wanita lain yang berpihak kepada Azmin.

Sementara itu, Afif pula mengetuai NGO Pemuda Negara. Kedua-dua NGO ini dipercayai dipersiapkan untuk menjadi sayap wanita dan belia kepada Parti Negara yang akan ditubuhkan oleh Azmin.

Afif juga baru-baru ini berkata beliau akan duduk sebagai wakil Bersatu dalam sidang DUN Pulau Pinang.

Bagi Zulkifli pula baru-baru ini dia dilihat dalam pertemuan Afif dengan pemimpin Umno dan PAS.

Ketika dihubungi, Adun Sungai Acheh itu berkata dirinya masih belum menerima pengesahan rasmi mengenai pemecatannya daripada PKR.

"Saya tidak jangka kan sehingga tahap itu tanpa perlu dinyatakan sebab," katanya kepada Malaysiakini menjelaskan dia tidak akan membuat rayuan.

Haniza juga memaklumkan tidak menerima sebarang notis rasmi, berkata beliau kecewa dengan cara parti memutuskan pemecatannya.

"Tiada proses pendengaran berlaku. Saya yang tertuduh tidak diberi hak memberi keterangan dan berhujah balas.

"Keputusan dibuat oleh MPP yang majoriti adalah anggota yang dilantik oleh presiden ke jawatan tersebut. Parti PKR semakin hari semakin celaru.

"Pemimpin parti reformasi bukan lagi mengangkat usaha menegakkan keadilan, tetapi bertindak atas nafsu dendam dan tekanan emosi," katanya ketika dihubungi.

Azmin dan sepuluh yang lain berpaling tadah daripada PKR pada bulan Februari untuk menyokong pembentukan Perikatan Nasional menyebabkan kerajaan Pakatan Harapan runtuh.


Laporan tambahan oleh Alyaa Alhadjri.

Lihat Komen
ADS