mk-logo
Berita
Prosiding menghina terhadap Mkini, Steven Gan bermula di Mahkamah Persekutuan

Prosiding penghinaan terhadap Malaysiakini dan ketua pengarangnya Steven Gan berhubung komen pembaca mengenai kehakiman bermula di Mahkamah Persekutuan pagi ini.

Perbicaraan di hadapan panel tujuh hakim bermula jam 9.30 pagi bermula dengan mahkamah mendengar permohonan daripada responden untuk mengetepikan prosiding yang dimulakan oleh Peguam Negara, Idrus Harun.

Prosiding hari ini dipengerusikan oleh Presiden Mahkamah Rayuan Rohana Yusuf; Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Malaya, Azahar Mohamed; Ketua Hakim Sabah dan Sarawak, Abang Iskandar Abang Hashim; dan Hakim Mahkamah Persekutuan Mohd Zawawi Salleh, Nallini Pathmanathan, Vernon Ong Lam Kiat, dan Abdul Rahman Sebli.

Malaysiakini dan Steven diwakili oleh peguam Malik Imtiaz Sarwar, A Surendra Ananth, dan Khoo Suk Chyi, sementara Idrus diwakili oleh peguam kanan persekutuan Suzana Atan dan S Narkunavathy.

Terdapat juga peguam yang hadir sebagai pemerhati bagi pihak Majlis Peguam, Persekutuan Wartawan Antarabangsa (IFJ), Kesatuan Wartawan Nasional Malaysia (NUJ), Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ) dan Media Merdeka.

Sementara itu, ketika ditemui sebelum prosiding dimulakan pagi ini, Gan memberitahu wartawan pihaknya berharap dapat mengetepikan prosiding tersebut.

Ketua Pengarang Malaysiakini Steven Gan.

Menurut wartawan veteran itu, Malaysiakini tidak boleh bertanggungjawab terhadap komen yang dibuat oleh pembacanya.

Portal itu juga telah membuang komen yang dipetik oleh AG, lama sebelum pihak peguam negara itu mengemukakan permohonan menghina mahkamah terhadap Malaysiakini kerana menghina, jelas Gan.

"Saya hanya ingin mengatakan bahawa tindakan segera terhadap Malaysiakini dalam kes penghinaan mahkamah ini sangat cepat sehingga kami perlu bersiap sedia untuk keadaan yang terburuk. Kami berharap sesuatu yang wajar akan berlaku," kata Gan sebelum sidang.

"Apa sahaja keputusan yang akan mereka buat akan memberi kesan besar bukan hanya kepada Malaysiakini tetapi juga kepada organisasi media dan berjuta-juta rakyat Malaysia yang menjadi pengguna media sosial.

"Ini kerana mereka tidak hanya bertanggung jawab atas kandungan yang mereka kendalikan di laman Facebook mereka, mereka juga bertanggung jawab terhadap apa sahaja komen yang telah dibuat oleh pembaca mereka - bahkan setelah ia dihapus," katanya, sambil menambah bahawa itu adalah keputusan yang boleh memberi kesan besar di media sosial.

"Syarikat media, bergantung pada keputusannya, perlu bertindak balas dengan sewajarnya. Sekiranya mahkamah memutuskan bahawa organisasi media dan platform apa pun yang kita gunakan bertanggungjawab untuk bahagian komen, maka itu akan menjadi sangat buruk. Kita harus bertindak balas.

"Kami perlu memastikan bahawa terdapat undang-undang untuk pengguna media sosial dan organisasi media seperti kami yang menyediakan platform untuk pembaca membuat komen - bahawa mereka tidak boleh bertanggung jawab atas komen tersebut," kata Gan.

Prosiding menghina terhadap Malaysiakini dan Gan dimulakan oleh Peguam Negara Idrus Harun.

Peguam Negara Idrus Harun

Dalam afidavitnya, Idrus berkata permohonan untuk prosiding komital itu berkaitan komen dalam artikel bertarikh 9 Jun lalu bertajuk “CJ orders all courts to be fully operational from July 1.”

Mengetengahkan lima komen, Idrus berkata komen-komen dirujuk dengan jelas membawa maksud badan kehakiman melakukan salah laku, terlibat dalam aktiviti rasuah, tidak menegakkan keadilan dan mengkompromi integriti badan kehakiman.

“Komen-komen tersebut menggugat keyakinan awam terhadap badan kehakiman dan secara nyata berniat menjatuhkan nama baik pentadbiran keadilan oleh badan kehakiman,” tambahnya.

Mahkamah Persekutuan akan mendengar permohonan mengenepikan prosiding menghina terlebih dahulu. Sekiranya hakim menolak permohonan itu, maka sidang mahkamah akan diteruskan untuk mendengar prosiding menghina.

Terdapat kemungkinan tahap sabitan hukuman dapat dicapai pada hari yang sama.

Tidak ada batasan undang-undang terhadap hukuman menghina mahkamah.

Pada April 2019, peguam Arun Kasi dipenjara 30 hari dan didenda RM40,000 berhubung ulasan yang dibuatnya mengenai prosiding Mahkamah Persekutuan.

Malaysiakini  ialah organisasi berita bebas yang telah beroperasi selama 20 tahun. Sejak penubuhannya pada 1999, ini merupakan kali pertama portal tersebut didakwa kerana komen pembacanya menghina mahkamah.

[Baca berita asal]

ADS