Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
MOF digesa jelaskan perolehan pengimbas kargo 'disenarai hitam'

Kementerian Kewangan (MOF) digesa menjelaskan mengenai pendedahan berhubung perolehan pengimbas sinar-X kargo yang disenarai hitam.

Presiden Transparency International-Malaysia (TI-M), Muhammad Mohan berkata beliau percaya "keseluruhan proses penganugerahan tender dipersoalkan".

"Pertama, Nuctech Co Ltd tidak seharusnya berada di sana, kerana ada laporan senarai hitam, dan ini bahkan dilaporkan dalam pendengaran Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara.

"Namun, pada akhirnya, tender itu dibenarkan untuk diberikan (kepada Nuctech). Saya rasa Kementerian Kewangan sekarang mesti menjelaskan perkara ini kepada orang ramai.

"Syarikat yang meminta untuk menukar jenama produk setelah memenangi kontrak juga sama sekali tidak dibenarkan. Sekiranya kerajaan membenarkan ini, ia bertentangan dengan proses tender dan juga tidak adil kepada pembida lain," kata Muhammad kepada Malaysiakini.

Beliau berkata, menurut peraturan umum proses tender, jika syarikat yang menang tidak dapat melaksanakan apa yang telah dijanjikan, maka adalah wajar untuk membiarkan syarikat berikutnya mengambil alih.

Mengulas laporan bahawa tender tersebut telah dibatalkan dan ditenderkan semula, Muhammad menjelaskan bahawa tender semula sebenarnya adalah perkara biasa, tetapi alasan untuk tender semula perlu dijelaskan.

'Tender semula adalah perkara biasa'

"Kadang-kadang, mereka (kerajaan) sedar beberapa masalah, seperti konflik kepentingan yang terlibat, maka jawatankuasa tender dapat menolak keseluruhan proses tender dan meminta tender semula.

"Tender semula adalah perkara biasa, tetapi masalahnya adalah tidak berkesan," jelasnya.

Muhammad juga menegaskan ketua audit negara harus mengambil perhatian mengenai masalah ini ketika melakukan audit berikutnya.

Beliau menambah tindakan harus diambil oleh pihak berkuasa, misalnya oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) jika terdapat unsur rasuah dalam perjanjian pengimbas kargo sinar-X yang disenarai hitam ini.

Malaysiakini melaporkan kerajaan merancang untuk membelanjakan lebih RM240 juta untuk membeli 20 unit pengimbas sinar-X kargo yang baru.

Projek ini dibahagikan kepada dua - satu untuk 13 mesin pengimbas di Semenanjung Malaysia dan tujuh mesin pengimbas di Sabah dan Sarawak.

Projek ini pertama kali diumumkan oleh menteri kewangan pada Disember 2018 yang ketika itu disandang oleh Lim Guan Eng. 

Keputusan tender itu diterbitkan pada Januari 2020, yang hanya dapat diakses oleh syarikat-syarikat dalam industri berkaitan dalam sistem perolehan elektronik kerajaan "e-perolehan".

Menurut sumber dalam industri, setelah melakukan tender semula sebanyak dua kali, Infomina Sdn Bhd diberikan kontrak untuk pakej Sabah dan Sarawak dan alat pengimbas berkenaan dipasang oleh Nuctech, yang didakwa disenarai hitam oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) 10 tahun lalu.

Situasi yang lebih membingungkan ialah PTS Resources Sdn Bhd, yang memenangi kontrak bagi pemasangan di Semenanjung Malaysia, didakwa mengeluarkan surat kepada kerajaan untuk meminta menukar jenama yang dicadangkan kepada Nuctech.

Ketika dihubungi, Infomina dan PTS Resources enggan mengesahkan jenama dan model produk tersebut, dengan alasan adanya perjanjian yang tidak didedahkan dengan kerajaan.

Sebaliknya, Malaysiakini disuruh meminta penjelasan daripada kerajaan.

MOF dan Jabatan Kastam tidak menjawab permintaan Malaysiakini bagi mendapatkan pengesahan dan penjelasan.

SPRM juga telah dihubungi untuk mendapatkan maklum balas.

Nuctech Co Ltd adalah anak syarikat Tsinghua Holdings, yang ditubuhkan pada tahun 1997. Ia diketuai oleh Hu Haifeng, anak bekas presiden China, Hu Jintao sehingga 2008.

Syarikat ini merupakan pembuat peralatan pemeriksaan keselamatan terbesar di China dan telah terlibat dalam kes rasuah di Namibia, Taiwan dan Filipina.

Anggota Parlimen Damansara, Tony Pua yang juga bekas setiausaha politik kepada bekas menteri kewangan Lim Guan Eng, sebelum ini berkata semua perkara dilakukan dengan mematuhi prosedur tender terbuka dan MOF.

Pua juga mendakwa pemberian kontrak mengikut saranan jawatankuasa penilaian, yang terdiri daripada setiausaha agung Perbendaharaan dan pegawai kanan MOF dan Jabatan Kastam.

[Baca berita asal]


Lihat Komen
ADS