Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Seorang aktivis NGO terkemuka yang dituduh melakukan gangguan seksual telah menolak dakwaan tersebut dan mengalu-alukan siasatan polis terhadap perkara itu.

Menyifatkan tuduhan itu tidak berasas dan berniat jahat, aktivis itu berkata dia tidak dapat mengulas lebih lanjut mengenai laporan polis yang dibuat oleh doktor pelatih yang mendakwa dicabul pada tahun lalu.

Sejak laporan doktor pelatih disebarkan kepada umum, individu lain tampil mendakwa aktivis itu telah mencabul mereka sejak tahun 2014 lagi.

"Oleh kerana nampaknya ada laporan polis mengenai hal ini, saya tidak dapat memberikan komen," katanya ketika diminta untuk mengulas beberapa laporan mengenai dakwaan kejadian gangguan seksual.

"Tetapi saya mengalu-alukan sebarang penyiasatan kerana ini akan menjadi peluang bagi saya untuk membersihkan nama saya.

"Saya ingin mengatakan bahawa saya dengan tegas menolak tuduhan jahat ini.

"Tuduhan tidak berasas ini dilakukan oleh tidak lain daripada 'xxx' yang tidak berpuas hati dengan saya," kata aktivis itu, yang mendakwa bahawa penuduhnya menyimpan dendam setelah kalah saman sivil.

Sumber polis semalam mengesahkan dengan Malaysiakini bahawa siasatan telah dijalankan tetapi enggan mendedahkan perincian, termasuk jumlah kenyataan yang telah direkodkan.

Malaysiakini tidak mendedahkan nama aktivis tersebut kerana kes itu belum dibawa ke mahkamah dan untuk melindungi identiti pengadu.

Bercakap kepada Malaysiakini, salah seorang pengadu menyifatkan aktivis itu ibarat bapanya yang kononnya menunjukkan kasih sayang secara beransur-ansur menjadi gangguan.

"Saya memandunya ke sana ke mari, dan dia akan berkeras untuk duduk di kerusi depan. Semasa kami bercakap, tangannya akan meraba paha saya dan mengusap kaki saya.

"Saya tahu apa yang berlaku kepada saya mungkin tidak seburuk yang lain," tambah pengadu.

Jelas pengadu, dia akhirnya membuat laporan polis terhadap aktivis itu berikutan perselisihan yang tidak didedahkan yang menyebabkan pengunduran dirinya daripada NGO tersebut.

Bagaimanapun, dia mengaku telah dinasihatkan oleh seorang pegawai polis pada waktu itu untuk menggugurkan dakwaan gangguan seksual tersebut kerana "sukar dibuktikan".

Sejak itu, pengadu berkata dia berusaha untuk melupakan kisah itu dengan harapan keadilan akan dapat ditegakkan.

Secara berasingan, bekas kakitangan lain yang bekerja di NGO itu selama dua tahun mendakwa dia tidak mengalami perkara yang tidak diingini melibatkan aktivis tersebut.

Dia berkata dia tidak pernah mendengar kejadian seperti itu berlaku, tetapi juga dia telah mengundurkan diri selama sekurang-kurangnya dua tahun sebelum individu-individu yang mendakwa diserang secara seksual menyertai organisasi tersebut.

"Saya tidak mengatakan tuduhan itu tidak berlaku tetapi ia tidak pernah berlaku kepada saya.

"Sekiranya ada kejadian seperti itu semasa saya di sana, saya pasti perkara itu akan dibangkitkan dan dibincangkan di antara kami," katanya.

Bekas kakitangan itu berkata keputusannya untuk meninggalkan organisasi itu dibuat berikutan perselisihan peribadi berhubung pendirian yang diambil oleh organisasi mengenai isu-isu tertentu.

Sejak meninggalkan organisasi itu, bekas kakitangan itu berkata dia telah memutuskan hubungan dengan organisasi tersebut, dan hanya diberitahu mengenai dakwaan berkenaan oleh rakan-rakan dan pihak media yang menghubunginya untuk meminta penjelasan.

Sebagai maklum balas segera, Kumpulan Tindakan Bersama Bagi Kesaksamaan Gender (JAG) mengeluarkan kenyataan pada semalam, menggesa supaya pertubuhan tersebut melakukan siasatan terhadap dakwaan tersebut.

“ […] Tindakan sewajarnya harus diambil untuk memastikan privasi pengadu dan keselamatannya terjamin sepanjang proses siasatan.

“Pihak yang didakwa juga harus digantung sebarang tugas rasmi sehingga proses siasatan tamat. Ini bagi memastikan siasatan berjalan secara adil,” kata kenyataan itu lagi.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS