Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Mahkamah tolak saman SPRM untuk sita RM3 juta dari AGA Touch

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak saman sivil SPRM terhadap syarikat teknologi maklumat (IT) AGA Touch (M) Sdn Bhd untuk melucutkan RM3 juta yang didakwa dari 1MDB.

Hakim Muhammad Jamil Hussin membuat keputusan itu semasa prosiding mahkamah terbuka pagi ini.

AGA Touch adalah antara 41 kumpulan, syarikat, dan individu tempatan yang disasarkan dalam saman SPRM yang menuntut penyitaan sebanyak RM270 juta yang didakwa berasal dari 1MDB.

Dalam keputusan ringkas yang disampaikan secara lisan, Jamil mengatakan bahawa pihak pendakwaan gagal membuktikan bahawa RM3 juta dalam akaun bank AGA Touch adalah hasil daripada aktiviti yang menyalahi undang-undang.

Hakim menyatakan bahawa responden (AGA Touch) tidak pernah menafikan telah menerima cek bernilai RM3 juta dari bekas perdana menteri Najib Razak pada bulan Mac 2014.

Jelas hakim, mahkamah bersetuju dengan responden bahawa RM3 juta itu adalah untuk perkhidmatan yang diberikan kepada Umno, yang dibuktikan dengan invois yang turut dibentangkan semasa prosiding mahkamah.

Pada 2014, Najib ketika itu adalah presiden Umno dan pengerusi BN.

Hakim juga menyatakan bahawa mahkamah bersetuju dengan hujah responden bahawa RM3 juta itu telah digunakan untuk operasi perniagaan pada masa akaun itu disita oleh pihak berkuasa.

Akaun bank AGA Touch dibekukan pada 29 Jun 2018 melalui arahan dari SPRM.

Hakim juga menunjukkan bahawa responden telah menunjukkan bahawa wang yang tersimpan dalam akaunnya ketika dibekukan sebenarnya berasal dari badan korporat lain untuk perkhidmatan yang diberikan.

"Saya dapati wang yang disita bukan dari Najib. Pemohon (pendakwaan) gagal membuktikan bahawa RM3 juta adalah hasil aktiviti haram. Permohonan (pelucutan) ditolak,” kata Jamil.

Hakim juga menolak permohonan lisan dari DPP Farah Yasmin Salleh untuk penangguhan sementara menunggu rayuan pendakwaan di Mahkamah Rayuan.

Jamil mengarahkan pihak pendakwaan untuk mengajukan permohonan bertulis untuk penangguhan sementaraberhubung keputusan hari sementara menunggu rayuan mereka dibatalkan.

Ketika ditemui selepas prosiding, peguam AGA Touch Hariharan Tara Singh mengatakan bahawa mereka akan segera menghubungi pihak Public Bank untuk meminta pelepasan RM3 juta itu kepada syarikat IT berkenaan.

Lihat Komen
ADS