Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Bukit Aman ambil keterangan 6 kakitangan Al Jazeera

Enam kakitangan Al Jazeera dipanggil ke Bukit Aman pagi ini untuk diambil keterangan mereka berkaitan dengan episod dokumentari '101 East' yang menggambarkan penganiayaan terhadap pendatang tanpa izin oleh pihak berkuasa Malaysia semasa perintah kawalan pergerakan (PKP).

Mereka tiba di pejabat Bukit Aman pada pukul 8.50 pagi sambil diiringi oleh tujuh peguam yang diketuai oleh Hisyam Teh Poh Teik.

Antara yang dipanggil termasuk wartawan Al Jazeera Drew Ambrose.

Lima yang lain turut terlibat dalam penghasilan dokumentari selama 25 minit itu.

Bercakap kepada pemberita di luar Bukit Aman, Hisham menekankan bahawa anak guamnya akan memberi kerjasama sepenuhnya dengan siasatan polis.

"Saya juga ingin memberitahu bahawa sebelum ini Al Jazeera juga telah menulis surat kepada menteri pertahanan mengenai episod ini, dan pada masa yang sama, mereka juga telah mengeluarkan kenyataan media," katanya.

Hisham juga membaca sebahagian daripada kenyataan Al-Jazeera yang menekankan komitmen organisasi media berpusat di Qatar itu untuk memastikan laporan yang adil dan tepat.

"Saya ingin menekankan bahagian tertentu untuk mengatakan anak guam kami membantah pendakwaan ini," katanya.

"Kami berharap setelah siasatan polis tidak akan melakukan tindakan apa pun setelah mendapat maklumat yang mereka perlukan," tambahnya.

Hisyam Teh Poh Teik.

Pengurusan Al Jazeera malam tadi mengatakan pihaknya mempertahankan dokumentari kontroversi itu dan menyatakan kebimbangan terhadap gangguan yang dihadapi oleh kakitangannya susulan reaksi balas terhadap dokumentari tersebut.

Laporan itu merangkumi wawancara dengan migran, NGO, organisasi masyarakat sivil, dan persatuan perniagaan.

Laporan itu dikecam ramai pihak termasuk kerajaan yang menyangkal gambaran dokumentari itu dan menyatakan bahawa kerajaan menangani pentadatang tanpa izin berdasarkan undang-undang.

Hisyam enggan mengesahkan jumlah anak guam yang diwakilinya atas alasan keselamatan.

Dia juga mendedahkan bahawa laporan polis telah dibuat di balai polis Dang Wangi semalam atas isu keselamatan.

Sejak dokumentari itu mendapat perhatian, maklumat peribadi kakitangan Al-Jazeera disebarkan secara dalam talian, menimbulkan kebimbangan mengenai gangguan terhadap mereka.

Selain kakitangan Al-Jazeera, Jabatan Imigresen kini mengesan seorang migran yang diwawancara dalam dokumentari tersebut.


Lihat Komen
ADS