Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Tak setuju Warisan sokong Dr M punca Kenny beralih arah
Diterbitkan:  Aug 3, 2020 11:54 PM
Dikemaskini: 3:54 PM

Bekas Adun Inanam, Kenny Chua mengatakan bahawa sokongan Warisan terhadap bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad sebagai antara sebab beliau beralih arah daripada PKR bagi menyokong bekas ketua menteri Sabah, Musa Aman.

Beliau mengakui bertindak demikian kerana setia kepada PKR dan Presidennya Anwar Ibrahim dan tidak boleh menerima kerajaan negeri pimpinan Warisan.

Ini katanya kerana Warisan secara terbuka menyokong usaha Mahathir untuk menjadi perdana menteri sekali lagi dan bahkan menyatakan kesediaan untuk meminda perlembagaannya bagi membolehkan bekas perdana menteri itu dan pengikutnya menyertai parti itu .

"Saya berulang kali mengatakan bahawa sebagai pemimpin PKR di Sabah, adalah tepat bagi saya untuk tetap setia kepada presiden parti dan memberikan sokongan yang tidak berbelah bagi kepadanya sebagai perdana menteri berikutnya seperti apa yang dijanjikan oleh semua rakyat Malaysia dan Sabah semasa pilihan raya umum yang lalu.

"Kerana sokongan Warisan terhadap Mahathir, saya, yang menyertai kerajaan negeri ketika itu dan sebagai naib ketua PKR Sabah, selalu ditanya oleh rakyat biasa di jalanan dan penyokong PKR di Sabah untuk memberi penjelasan.

"Saya dapat memahami sentimen negatif yang dimiliki oleh kebanyakan rakyat Sabah terhadap Mahathir hingga hari ini atas apa yang telah lama dilakukannya kepada negeri ini dan rakyatnya," katanya, tanpa menjelaskan lebih lanjut.

Chua, yang juga bekas pembantu menteri kewangan Sabah turut menafikan beliau ditawarkan suapan untuk melompat parti selain menyambut baik siasatan pihak berkuasa berhubung dakwaan terbabit.

Chua adalah antara 33 Adun yang menyokong pelantikan Musa sebagai ketua menteri, namun gagal apabila DUN dibubarkan pada 30 Julai lalu untuk membolehkan pilihan raya negeri.

Untuk rekod, Presiden PKR, Anwar Ibrahim menegaskan sokongan PKR dan Pakatan Harapan (PH) terhadap kerajaan pimpinan Warisan dan Mohd Shafie sebagai ketua menteri.

Ini walaupun terdapat perselisihan antara parti komponen Pakatan Harapan dan sekutunya mengenai siapa yang harus menjadi perdana menteri sekiranya gabungan itu berjaya mengambil alih semula kerajaan persekutuan.

PKR juga telah memecat Chua ekoran tindakannya itu.

Sementara itu, Chua berkata terdapat masalah dalam pentadbiran kerajaan negeri seperti pendatang haram dan individu tanpa kewarganegaraan.

Katanya, Sabah juga tidak memiliki dana pembangunan terutama dalam keadaan ekonomi hari ini ekoran wabak Covid-19.

"Oleh itu, negeri memerlukan dana dari kerajaan pusat atau jika tidak, ia akan terus parah. Menjelang pilihan raya negeri, isu utama adalah mengenai kelangsungan

ekonomi kita, bagaimana kita memberi makan kepada keluarga kita dan bagaimana kita dapat mencipta peluang untuk meneruskan kehidupan kita.

"Saya meminta orang-orang Sabah untuk bertanya kepada Warisan dan rakan-rakannya soalan-soalan penting ini. Sekiranya mereka mengatakan bahawa negeri ini mempunyai

dana, maka minta mereka tunjukkan wang itu terlebih dahulu sebelum anda mempertimbangkan untuk memberi mereka peluang untuk memerintah Sabah,”katanya.

Selain itu, Chua juga turut mendakwa Warisan menganiaya rakan sekutu PKR, Upko dan DAP.

“Bahkan sebelum ada Warisan, kami dalam PKR dan DAP telah berjuang menentang kerajaan pada waktu itu. Setelah Warisan dibentuk, mereka datang kepada kami meminta untuk diberikan sebagian besar kerusi untuk bertanding dalam pilihan raya umum yang lalu. Dan kami mengorbankan banyak kerusi tradisional kami kepada mereka.

"Tetapi tanyakan kepada mana-mana rakan gabungan, terutama anggota akar umbi mereka, apakah mereka menganggap Warisan bersikap adil terhadap mereka.

"Jangan tanya pemimpin parti. Mereka akan selalu mengatakan perkara yang baik. Tanyakan kepada ahli parti di bawah, mereka yang telah berkhidmat sebagai pemimpin masyarakat, ”katanya.

Lihat Komen
ADS