Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
Adun Jeram, ahli MPT umum keluar Bersatu
Diterbitkan:  Aug 8, 2020 12:52 PM
Dikemaskini: 7:25 AM

Adun Jeram, Mohd Shaid Rosli mengumumkan keluar Bersatu berkuat kuasa hari ini bagi menjadi Adun bebas dan menyokong bekas pengerusi Bersatu, Dr Mahathir Mohamad.

Dalam satu kenyataan hari ini, Mohd Shaid berkata keputusan itu diambil bersama-sama jawatankuasa bahagian Jeram, ketua-ketua cawangan dan majoriti ahli Bersatu bahagian Kuala Selangor.

“Saya selaku Adun yang di pilih oleh rakyat di kawasan Dun Jeram ini bertanggung jawab dengan mandat dan amanah yang di berikan kepada saya. Maka saya ingin terus bersama dengan mereka yang memberikan mandat kepada saya sehingga mereka membuat keputusan pada PRU akan datang.

“Atas sebab-sebab tersebut, saya bersama Jawatankuasa bahagian, ketua-ketua cawangan dan majoriti ahli Bersatu bahagian Kuala Selangor telah mengambil keputusan untuk keluar dari parti Bersatu pada hari ini 8 Ogos 2020 dan menjadi Adun serta ahli bebas.

“Kami juga akan terus menyokong kepimpinan dan perjuangan yang dibawa oleh Tun Dr Mahathir Mohammad,” katanya lagi.

Menurut Mohd Shaid, mereka berpendapat perjuangan Bersatu kini telah terpesong daripada objektif asal penubuhannya iaitu untuk melawan 'kerajaan kleptokrasi', malah kini bekerjasama dengan individu yang ditolak rakyat dalam pilihan raya umum (PRU) lalu.

Jelasnya, kerjasama Bersatu dengan Perikatan Nasional (PN) tidak mendapat pandangan akar umbi, sebaliknya diputuskan hanya di peringkat Majlis Pimpinan Tertinggi, sedangkan rata-rata ahli di bawah tidak dapat menerimanya.

Mereka juga berpendapat presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin merupakan punca tumbangnya kerajaan Pakatan Harapan (PH) sehingga menyebabkan hilangnya mandat rakyat pada PRU lalu.

Selain itu, mereka berpandangan akan berlaku perebutan kerusi antara Bersatu dengan rakan dalam Muafakat Nasional atau Perikatan Nasional (PN) pada PRU akan datang, yang akan menyebabkan berlakunya pengkhianatan sesama mereka.

Muhyiddin membawa Bersatu keluar PH hujung Feb lalu dan bekerjasama dengan PAS, Umno-BN, PBS, GPS dan Star bagi membentuk PN dan mengambil alih kerajaan pusat daripada PH.

Bagaimanapun, dalam perkembangan terbaru, Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi berkata PN tidak akan ditubuhkan secara rasmi.

Bagaimanapun Bersatu dialu-alukan untuk menyertai Muafakat Nasional- kerjasama yang dimeterai secara rasmi antara PAS dan Umno.

Mahathir pula semalam mengumumkan akan menubuhkan parti baru yang belum mempunyai nama rasmi dan tidak terikat dengan PH mahupun PN.

Dalam perkembangan berkaitan, anggota Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Bersatu Tariq Ismail Mustafa turut mengumumkan keluar daripada parti itu berkuatkuasa serta merta.

Dia berkata terpaksa "berpatah arah" daripada perjuangan yang menurutnya bermula dengan prinsip seperti menentang korupsi dn salah guna kuasa.

"'The ends do not justify the means' terutama dalam aspirasi pembangunan bangsa dan negara. Mana letaknya akhlak dan kebolehpercayaan seseorang pemimpin sekiranya jalan pintas diguna pakai bertentangan matlamat perjuangan?" katanya dalam kenyataan yang disiarkan di Facebook.

Bagaimanapun, Tariq tetap menyuarakan penghargaan kepada Muhyiddin atas kepercayaan yang diberikan kepadanya dan tunjuk ajar "dalam selok-belok berpolitik".

Lihat Komen
ADS