Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita
Enggan terganggu kenyataan Anwar, Muhyiddin teruskan kempen di Sabah

Enggan terganggu dengan kenyataan Presiden PKR Anwar Ibrahim yang mendakwa mempunyai majoriti parlimen, Perdana Menteri Muhyiddin Yassin tiba di Sabah untuk meneruskan kempen meraih sokongan buat Gabungan Rakyat Sabah.

Tampil dengan kemeja Batik, Muhyiddin dengan tegas memberitahu lebih dari 300 hadirin bahawa dia masih perdana menteri.

"Sebilangan anda mungkin ingin bertanya, apakah saya masih berdiri di sini sebagai perdana menteri?" katanya, disambut tepukan hadirin.

"Saya bercakap demikian kerana ada seorang pemimpin pembangkang, yang tidak perlu saya namakan, menyatakan hari ini bahawa saya telah kehilangan sokongan majoriti.

"Saya tidak mahu mempersoalkan kenyataannya kerana saya menghormati pandangan pemimpin politik tetapi kita juga harus memahami bahawa negara ini mengamalkan sistem demokrasi berparlimen dan kita perlu menegakkan Perlembagaan Persekutuan," katanya.

"Dan saya berdiri di sini, masih sebagai perdana menteri," tegasnya.

Muhyiddin enggan mempertimbangkan lebih lanjut mengenai perkara itu kerana dia mengatakan bahawa itu adalah bidang kuasa Yang di-Pertuan Agong.

Awal hari ini, Presiden PKR Anwar Ibrahim mendakwa dia mendapat majoriti sokongan ahli parlimen untuk menubuhkan kerajaan dan mendakwa pemerintahan Muhyiddin telah tumbang.

Muhyiddin hadir malam ini berkempen bagi calon PN untuk Luyang, Gee Tien Siong dan calon BN untuk Likas, Dr Chang Kee Ying.

Dia juga menegaskan bahawa dia adalah perdana menteri yang disokong oleh Istana dan bukannya perdana menteri pintu belakang seperti dilabel oleh pengkritik.

Dia menambah bahawa dirinya menjadi perdana menteri untuk menyelamatkan negara yang dilanda krisis perlembagaan setelah peletakan jawatan Mahathir Mohamad.

Muhyiddin juga mengatakan dia merasa sedih setiap kali ada kematian baru kerana pandemik Covid-19.

"Bagi saya, setiap kehidupan adalah sama pentingnya. Sekiranya ada kes kematian, saya yang pertama sedih kerana saya mempunyai anak lelaki, anak perempuan dan ibu juga. Saya menjaga mereka dan saya menjaga semua orang," katanya.

"Sekiranya anda mempercayai saya, saya dapat memimpin negara menempuh semua masalah ini," katanya.

Namun, dia mengatakan dia hanya dapat melakukannya dengan kerjasama yang kuat antara rakyat dan kerajaan serta antara kerajaan negeri dan persekutuan.

Muhyiddin mengulangi perlunya kerajaan Sabah dan kerajaan persekutuan berada dalam pakatan politik yang sama.

Walaupun mengakui bahawa Presiden Warisan dan ketua menteri sementara Shafie Apdal berusaha untuk membangunkan Sabah, dia mendesak rakyat Sabah memilih Gabungan Rakyat Sabah (GRS) yang terdiri daripada PN, BN dan PBS untuk kemajuan negeri berkenaan.

Sementara itu, Muhyiddin juga menanggapi sentimen kenegerian yang melabel PN sebagai pakatan politik berasaskan semenanjung.

"Jangan salah sangka bahawa saya orang Kuala Lumpur yang ingin datang ke sini untuk menjajah Sabah. Bila saya menjajah Sabah? Kami hanya mahu menolong Sabah," tambah Muhyiddin.

Hadirin malam ini terdiri daripada pengundi Cina dan Sino-Kadazan.

Luyang mempunyai pengundi Cina dan Sino-Kadazan tertinggi, mewakili 80.5 peratus pengundi, diikuti Likas 78.1 peratus.

Luyang dan Likas adalah kubu kuat DAP.

Lihat Komen
ADS