Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Annuar kisahkan kesilapan Umno di Sabah
Diterbitkan:  Oct 1, 2020 8:36 PM
Dikemaskini: 2:10 PM

PRN SABAH | Setiausaha Agung BN, Annuar Musa, mendedahkan Umno ditawarkan jawatan ketua menteri Sabah lebih awal oleh Bersatu namun parti itu melakukan beberapa kesilapan.

Menjelaskan keadaan berkenaan petang ini Annuar berkata kesilapan Umno ialah mereka tidak menerima pelawaan tersebut yang dibuat Bersatu sebelum hari penamaan calon.

“Silap Umno ialah tidak menyahut tawaran itu dan kita ada pendekatan kita sendiri," katanya.

Lebih memburukkan keadaan kata Annuar ada beberapa pendekatan dan strategi yang diambil sama ada Umno atau parti rakan mereka sama ada merugikan atau tidak mencapai sasaran.

Kata Annuar ia kemudan menimbulkan kerumitan apabila kerusi yang dimenangi BN jauh lebih sedikit berbanding apa yang dijangka.

"BN Sabah terlalu yakin memenangi 26 hingga 27 kerusi. Laporan pengundi putih pada awalnya begitu meyakinkan. 27 daripada 41 (kerusi jika dimenangi) melepasi sasaran stok putih," katanya.

Malangnya kata menteri Wilayah Persekutuan itu lagi, pada hari pengundian tidak sampai separuh daripada pengundi BN yang dikenal pasti keluar.

Malah katanya peratusan yang keluar itu adalah paling rendah berbanding mana-mana pilihan raya kecil sebelum ini.

"Menjelang jam 3 petang pada mengundi hanya 7 daripada 41 (kawasan) melepasi garis kritikal.

"Ertinya jentera (BN) masih lemah atau data tidak tepat dan salah cula," katanya.

Konfrontasi dalaman merugikan

PRN Sabah menyaksikan hubungan di antara Umno dan parti serpihannya - Bersatu - terus bergelora dan isu pelantikan ketua menteri semakin menampakkan rasa tidak puas hati sesetengah pihak.

Pengagihan jawatan dalam kabinet negeri itu juga menyaksikan Pengerusi Umno Sabah, Bung Moktar Radin, diberikan portfolio berbeza daripada rancangan asal Ketua Menteri Hajiji Mohd Nor.

Ekoran itu beberapa pemimpin Umno dan Bersatu mengeluarkan pandangan yang menggambarkan hubungan mereka tidaklah erat walaupun bekerjasama menghadapi Warisan di Sabah.

Antara pemimpin yang mengisyaratkan hal itu ialah Timbalan Presiden Umno, Mohamad Hasan.

Annuar berkata komen yang dilontarkan sesetengahnya dibuat berdasarkan fakta tidak tepat dan lebih kepada khabar angin.


Baca Bung: Hentikan sandiwara


Mengenai pertembungan di antara calon dari parti dalam Gabungan Rakyat Sabah (GRS), Annuar berkata pada pendapatnya ia bukan berpunca daripada Bersatu.

Malah, katanya, Umno dan Bersatu tidak pun bertembung di mana-mana kerusi.

"Ia bermula apabila PBS (Parti Bersatu Sabah) mahu banyak kerusi dengan lambang sendiri. Setelah masing-masing tak beralah, berlakulah 'free for all' dikebanyakan kerusi BBI (bumiputera bukan Islam)," katanya.

Annuar juga menyentuh pendekatan konfrontasi yang diambil dalam kalangan ahli Umno Sabah sehingga merugikan mereka sendiri.

Jika pendekatan penyatuan diambil, katanya, mungkin lebih banyak kerusi boleh dimenangi Umno.

"Begitu juga percubaan mendapatkan banyak kerusi untuk bertanding tak semestinya untung.

"Yang lebih penting ialah kerusi yang dimenangi, bukan yang ditandingi.

"BN bertanding 41, menang cuma 14. PN bertanding 27 tapi menang 17," katanya.

Lihat Komen
ADS