Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Muet di matrikulasi N Sembilan diteruskan meski ada kluster Covid-19
Diterbitkan:  Jan 27, 2021 1:39 PM
â‹…
Dikemaskini: 5:39 AM

Pelajar di Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan di Kuala Pilah menduduki Ujian Bahasa Inggeris Universiti Malaysia (Muet) lisan hari ini, meski kluster Covid-19 diumumkan semalam di institusi itu.

Bagaimanapun, mereka yang mengalami gejala tidak dibenarkan menghadiri peperiksaan sehingga mereka mendapat kebenaran daripada pegawai perubatan kolej itu, kata kolej itu dalam notis kepada pelajar semalam, yang dilihat oleh Malaysiakini.

Pelajar juga harus mengisi borang pengisytiharan kesihatan untuk menyatakan jika mereka berada di luar negeri dalam dua minggu terakhir, pernah berhubung dengan pesakit Covid-19, pernah dikuarantin sebelumnya dan tarikh kuarantin, pernah menjalani ujian calitan, hasil dari ujian serta tarikh ujian diambil.

Mereka yang mempunyai suhu melebihi 37.5 darjah celsius tidak dibenarkan menduduki peperiksaan.

Pemeriksaan lisan selama 30 minit dilakukan dalam kumpulan empat orang, di mana pelajar mesti menunjukkan kemampuan mereka untuk berkomunikasi dalam bahasa Inggeris melalui perbualan.

Rombongan empat orang memasuki ruang tahan 15 minit sebelum tiba giliran mereka.

Bahagian peperiksaan yang melibatkan kemahiran bertutur dan mendengar merangkumi 30 peratus daripada gred manakala peperiksaan bertulis akan berlangsung di kolej pada 6 Februari.

Pelajar perlu memperoleh kemahiran tertentu dalam Muet untuk memohon ke universiti di Malaysia dan Singapura.

Kira-kira 200 pelajar dikuarantin

Pelajar Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan berada di bawah sekatan pergerakan sejak 16 Jan, ketika kes pertama yang melibatkan seorang pelajar yang datang dari Johor, dikesan.

Mereka tidak dibenarkan keluar dari asrama, kecuali untuk membeli makanan di kafeteria, sementara kelas dijalankan secara dalam talian.

Difahamkan, kira-kira 200 pelajar kini berada dalam kuarantin.

Pengunjung juga tidak dibenarkan masuk, kata pengurusan kolej dalam notis yang dikeluarkan kepada pelajar dan ibu bapa yang dilihat oleh Malaysiakini.

Semalam, Kementerian Kesihatan mengumumkan kluster di kolej itu dengan setakat ini 25 kes dikesan.

Kementerian Kesihatan tidak secara terang-terangan menamakan kolej itu tetapi mengatakan ia adalah institusi pendidikan awam yang terletak "di antara Taman Bukit Intan dan Taman Bahagia Delima".

Malaysiakini secara bebas mengesahkan bahawa kluster ini, yang diberi nama Intan Delima, memang merupakan Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan.

Bekas menteri pendidikan Maszlee Malik semalam juga menggunakan media sosial untuk mendesak kementerian untuk bersikap telus mengenai perkara itu, setelah menerima aduan daripada pelajar dan ibu bapa.

Walaupun kluster ini juga melibatkan pelajar, ia dikategorikan sebagai kluster tempat kerja.

Kes indeks adalah pelajar berusia 19 tahun yang diuji setelah mengalami gejala.

Dua kontak rapat pelajar itu di maktab tersebut didapati positif pada 17 Januari, yang mendorong ujian lebih lanjut.

Dari 21 hingga 26 Jan, 22 "kenalan sosial" lain di kolej tersebut diuji positif untuk Covid-19.

Bantahan pembukaan kampus

Pada 17 Jan, Kolej Matrikulasi Pahang juga melaporkan kes Covid-19 di kalangan pelajar.

Kolej di Bukit Gambang ditutup sehingga 23 Jan.

Keputusan untuk menyambung semula pembelajaran bersemuka di kolej matrikulasi yang dikendalikan Kementerian Pendidikan bulan ini mengundang kemarahan orang ramai, di tengah peningkatan kes Covid-19.

Pelajar yang kembali ke kampus mulai 4 Januari tidak perlu menjalani pemeriksaan Covid-19.

Petisyen dalam talian terhadap pembukaan semula kolej matrikulasi memperoleh lebih 11,600 tandatangan.

Jabatan Matrikulasi Kementerian Pendidikan mengatakan keputusan itu adalah untuk membolehkan pelajar menduduki peperiksaan yang dijadualkan pada 6 hingga 13 Januari.

Peperiksaan mesti dilakukan sendiri, dan gred digunakan dalam permohonan universiti.

Kementerian itu memberitahu The Star bahawa peperiksaan dalam talian dipertimbangkan, tetapi ini tidak adil bagi mereka yang berada di luar bandar yang mempunyai sambungan internet yang tidak stabil.

Lihat Komen
ADS