Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Lelaki saman polis, dakwa ditangkap cara tak sah kes serangan parang

Seorang lelaki Sarawak memfailkan saman terhadap seorang pegawai polis berpangkat inspektor yang didakwa melakukan penangkapan tidak sah terhadap dirinya, abangnya dan anak saudaranya.

Dia menamakan Inspektor Wong Shung Ming dan juga Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador sebagai defendan dalam saman tersebut.

Thung Hun Chai, 40, mengemukakan tuntutan itu melalui peguamnya Simon Siah di Mahkamah Tinggi di Kuching pada Selasa, 9 Februari.

Siah memberitahu Malaysiakini ketiga-tiga plaintif dalam saman itu ialah abang kepada Hun Chai, Thung Phan Fung, 50 tahun; dan anak-anak Phan Fung, Thung Qi Kai dan Thung Qi Zhi, masing-masing berumur 25 dan 23 tahun.

Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin dan kerajaan Malaysia juga disebut sebagai defendan dalam saman tersebut.

Menurut pernyataan tuntutan Hun Chai, sepasukan polis mengetuk pintu rumahnya di Kuching pada 26 Julai tahun lalu.

Para pegawai berkenaan bertanya jika dia kenal seorang bernama Jee Hon Chong.

Menurut Hun Chai, lelaki itu dikenalnya sebagai pengarah eksekutif sebuah syarikat yang dia pernah berurusan.

"Berdasarkan jawapan itu, saya ditangkap oleh polis, dan saya tidak diberitahu dengan segera mengenai alasan penangkapan saya," katanya.

Hun Chai mengatakan semasa siasatan berikutnya, dia mendapat tahu penangkapannya kerana seorang Jimmy Lee Shing Choi telah memfailkan laporan polis bahawa orang yang tidak dikenali telah menyerang Jee dengan menggunakan parang.

Hun Chai mendakwa namanya atau penglibatannya tidak disebut dalam laporan polis itu dan dia menafikan ada kaitan dengan kejadian itu.

Empat hari kemudian, abangnya Phang Fung juga ditangkap.

Pada 1 Ogos, Hun Chai mengatakan majistret Zubaidah Sharkawi memutuskan bahawa polis gagal membuktikan sebarang hubungan antara dia dan kejadian yang didakwa. Dia dibebaskan pada hari itu.

Anak saudara kena cekup

Bagaimanapun, pada 5 Ogos, Hun Chai mendakwa polis menangkap anak saudaranya Qi Kai dan Qi Zhi.

"Polis telah menyalahgunakan kuasa mereka dengan 'menebar jala seluasnya' dan menangkap serta menahan seseorang tanpa terlebih dahulu melakukan penyiasatan yang sewajarnya.

"Penggunaan kuasa polis yang sewenang-wenangnya telah menyebabkan nama baik dan reputasi keluarga saya dan diri saya rosak terjejas," katanya.

Menurut Hun Chai juga, hakim Mohd Syukri Mokhtar telah membebaskan Phang Fung, Qi Kai dan Qi Zhi kerana dia mendapati ketiga-tiga orang itu tidak ada kaitan dengan kejadian yang didakwa.

Meanwhile, Sarawak police commissioner Aidi Ismail confirmed that the plaintiffs were arrested last year in relation to a case but they were released after there was no evidence linking them to their alleged involvement in the incident.

Siah mendakwa Hun Chai dan Jee berselisih mengenai sejumlah wang, tetapi surat tuntutan itu hanya dikirim ke pejabat Hun Chai ketika dia ditahan di lokap.

"Plaintif pertama (Hun CHai) tidak tahu bahawa surat tuntutan telah dikirim kepadanya.

"Kami belum diberitahu mengapa mereka ditangkap dan bagaimana mereka dikaitkan dengan cubaan membunuh," katanya.

Sementara itu, Pesuruhjaya Polis Sarawak Aidi Ismail mengesahkan bahawa plaintif telah ditangkap tahun lalu.

Jelas Aidi, penangkapan itu berkaitan dengan satu kes tetapi mereka dibebaskan setelah tiada bukti mengaitkan mereka dengan dakwaan terlibat dalam kejadian berkenaan.

[Baca laporan asal]

Lihat Komen
ADS