Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Keluarga penumpang cedera parah tuntut RM1.8 juta dari Prasarana

Wong Chee Foong, 52, mengalami kecederaan serius di kepala dan tulang belakang dalam pelanggaran antara dua tren LRT baru-baru ini.

Bapa kepada empat cahaya mata itu masih berada di unit rawatan rapi (ICU) dan belum sedarkan diri.

Keluarganya kini menuntut pampasan dan ganti rugi kecuaian berjumlah RM1.8 juta daripada pengendali LRT Prasarana Malaysia Bhd.

Dalam satu kenyataan, peguam keluarga Jazzmin Khoo berkata tuntutan itu merangkumi perbelanjaan perubatan, kerosakan fizikal, tekanan mental dan emosi, trauma, kehilangan pendapatan, ganti rugi khas dan umum akibat kecuaian yang disebabkannya.

Keluarga dan peguam sekarang sedang mengadakan sidang media di Kuala Lumpur mengenai perkara itu.

Bercakap kepada wartawan pada sidang akhbar, Joyce Wong, isteri mangsa berkata dia kesal dengan Prasarana kerana tidak menawarkan permohonan maaf atau sokongan moral kepada anggota keluarga penumpang yang cedera.

"Saya kecewa dengan cara Prasarana menangani perkara ini. Sudah enam hari sejak tragedi itu, kami belum menerima surat rasmi, permintaan maaf rasmi dan sokongan moral daripada Prasarana.

"Bayaran (bantuan khas) sebanyak RM1,000 yang ditawarkan oleh Prasarana kepada kami tidak akan cukup atas kerosakan yang telah terjadi. Takkan pernah cukup," katanya.

'Saya mahu dia kembali'

Ini kerana, katanya, dia tidak pasti sekiranya mungkin ada kesan pasca kecederaan kerana suaminya dimasukkan ke unit rawatan rapi selepas cedera parah dalam kejadian pelanggaran tren itu.

"Ketika saya bercakap dengan media ini, suami saya sedang menjalani pembedahan selama lapan jam untuk memperbaiki tulang belakang dan tulang mukanya yang retak. Skru, piring dan batang akan dimasukkan ke dalam tubuhnya," kata suri rumah berusia 42 tahun itu.

Dia berkata suaminya telah mengalami kecederaan pertamanya pada hari Khamis lalu untuk memperbaiki tulang tengkoraknya.

Dia tidak pasti sama ada suaminya dapat berjalan seperti sebelumnya dan dapat kembali bekerja sebagai tukang masak. Joyce, yang merupakan warga negara Thailand, berkata dia juga tidak pasti apakah kecederaan itu akan mempengaruhi penglihatan suaminya.

"Saya mahu dia kembali, dia satu-satunya pencari nafkah keluarga. Dia mempunyai empat anak untuk diberi makan," tambah Joyce.

Menurutnya, pihak hospital tidak dapat memastikan kesan selepas kecederaan yang dialami suaminya kerana dia masih dibius.

Peguam Jazzmine Khoo, yang mewakili ahli keluarga, berkata anak guamnya memberikan Prasarana tujuh hari sehingga Isnin depan untuk membalas notis tuntutan undang-undang yang dihantar kepada kepada pengendali LRT pagi ini.

"Kami berharap dapat mendapat balasan segera supaya kami dapat membincangkan lebih lanjut mengenai jumlah (pampasan RM1.8 juta) yang diminta oleh anak guam saya," katanya.

Wong, yang menaiki LRT dari stesen KLCC, antara 213 yang cedera dalam nahas tren pada 24 Mei. Seramai 47 penumpang cedera parah manakala 166 mengalami cedera ringan.

Kemalangan berlaku apabila sebuah kereta api yang membawa penumpang dan sebuah kereta api pandu uji bertembung di terowong antara stesen Kampung Baru dan KLCC.

Sabtu lalu, Prasarana meminta penumpang yang terlibat dalam kemalangan LRT itu untuk menghubungi pihaknya untuk memudahkan bayaran bantuan khas kepada mangsa.

Prasarana berjanji untuk memberikan kerjasama penuh dan telus kepada jawatankuasa siasatan daripada Kementerian Pengangkutan dan polis, serta Kementerian Kewangan dan Agensi Pengangkutan Awam Darat.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS