Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Parlimen bersidang selewat-lewatnya minggu pertama Sept
Diterbitkan:  Jun 25, 2021 2:44 PM
Dikemaskini: 7:59 AM

Akhirnya tanda lebih jelas mengenai tarikh pembukaan parlimen muncul apabila hari ini Yang Dipertua Dewan Rakyat Azhar Harun dan Yang Dipertua Dewan Negara Rais Yatim mengeluarkan kenyataan bersama.

Berdasarkan jangkaan kedua-dua mereka, tarikh pembukaan parlimen itu tidak banyak bezanya dengan apa yang dibayangkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin sebelum ini.

Menuru kenyataan Azhar dan Rais, mereka menjangkakan sidang parlimen secara hibrid boleh diadakan pada akhir Ogos atau selewat-lewatnya minggu pertama Sept nanti.

Kata mereka, sebelum sidang secara hibrid diadakan, suatu sidang khas perlu diadakan terlebih dahulu pada awal Ogos ini bagi memperincikan hal resolusi berkaitan sidang parlimen hibrid.

Kata mereka ia termasuklah beberapa pindaan ke atas peraturan mesyuarat, takrif persidangan maya, penyelarasan tanggungjawab ahli parlimen serta hal-hal teknikal berkaitan.

Sidang itu dilakukan bagi membolehkan ahli-ahli parlimen mengambil bahagian dalam perincian berkenaan.

“Mengambil kira perkara-perkara ini dan tertakluk kepada keperluan di atas, dijangka persidangan parlimen secara hibrid boleh diadakan sekitar akhir Ogos atau pun selewat-lewatnya minggu pertama September 2021,” kata mereka.

Tertakluk kepada MKN, KKM

Menjunjung titah Yang di-Pertuan Agong agar Parlimen bersidang secepat mungkin, menurut mereka, Parlimen Malaysia bersedia bersidang pada bila-bila masa mengikut peruntukan perlembagaan dan peraturan sedia ada.

Namun, memandangkan Covid-19 masih dalam fasa pembendungan dan perintah kawalan pergerakan (PKP) masih berkuat kuasa, kata Azhar dan Rais, parlimen harus mengambil langkah untuk mengelak penyebaran wabak dengan mencadangkan persidangan alternatif secara hibrid.

Persidangan hibrid itu dikaji oleh Jawatankuasa Khas Pemandu Persidangan Parlimen Secara Hibrid yang dipengerusikan bersama oleh Azhar dan Rais.

Ia juga dianggotai timbalan-timbalan speaker kedua-dua dewan, serta pihak urus setia Parlimen Malaysia.

Bagaimanapun, kata mereka, sedikit tempoh diperlukan untuk persidangan parlimen secara hibrid dijayakan dengan lancar, termasuk persiapan dalam aspek perundangan, pentadbiran, teknikal, perolehan, bekalan serta latihan.

“Jawatankuasa khas tersebut menjangka bahawa semua aspek perundangan dapat diselesaikan pada akhir Julai sekiranya perkara ini diluluskan di peringkat jawatankuasa dewan dan jawatankuasa peraturan-peraturan mesyuarat,” kata mereka.

Dengan andaian itu, kata mereka, satu Sidang Khas Parlimen dicadangkan pada awal Ogos - tertakluk pada syarat Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) - bagi membincangkan perincian tentang persidangan hibrid.

Sekiranya cadangan itu diterima, kata Azhar dan Rais sedikit masa lagi diperlukan untuk Parlimen Malaysia memperolehi bekalan, mengintengrasikan sistem persidangan hibrid dengan sistem sedia ada, ujian, pentauliahan dan juga latihan kepada petugas dan ahli-ahli parlimen, sebelum persidangan hibrid dicadang berlaku hujung Ogos atau awal Sept.

Persidangan hibrid itu dicadangkan melibatkan kehadiran fizikal untuk menepati kehendak korum iaitu sekurang-kurangnya 26 ahli Dewan Rakyat dan 10 ahli Dewan Negara.

Selebihnya, ahli Dewan mempunyai pilihan untuk hadir secara maya mahupun fizikal - tertakluk pada syarat oleh MKN dan KKM pada masa persidangan berlangsung.

Polemik kuasa panggil bersidang

Garis masa dicadangkan Azhar dan Rais selari dengan anggaran kerajaan.

Muhyiddin pada 15 Jun lalu berkata kerajaan menjangkakan parlimen akan bersidang semula apabila negara memasuki fasa ketiga dalam Pelan Pemulihan Negara berkenaan wabak Covid-19.

Malaysia akan memasuki fasa itu apabila kes jangkitan harian Covid-19 kurang daripada 2,000 kes sehari, kapasiti unit rawatan rapi mencapai paras mencukupi, dan 40 peratus daripada populasi rakyat divaksin penuh.

Kerajaan menganggarkan sasaran ini dapat dicapai pada September.

Sehari kemudian Raja-raja Melayu menghadiri persidangan khas di Istana Negara disusuli dengan kenyataan Agong yang menzahirkan pandangan parlimen wajar bersidang "secepat mungkin".

Tidak lama kemudian Majlis Raja-raja mengeluarkan kenyataan berasingan menyokong pandangan Agong. Mereka juga sependapat tiada keperluan untuk darurat dilanjutkan selepas 1 Ogos.

Raja-raja Melayu turut menekankan pentingnya wujud sebuah kerajaan yang kukuh dan mendapat sokongan majoriti rakyat negara ini.

Pengkritik mempertikaikan sasaran pembukaan parlimen oleh kerajaan itu sebagai tidak menepati titah Agong yang mahu Parlimen dibuka “secepat mungkin”.

Ada yang berpendapat Agong mempunyai kuasa di bawah Ordinan Darurat untuk memanggil parlimen bersidang - termasuk Rais sendiri

Bagaimanapun, pakar perundangan percaya Agong masih tertakluk di bawah Perkara 40(1) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan Agong harus bertindak berdasarkan nasihat kerajaan.

Peraturan Mesyuarat Parlimen bagaimanapun turut memberikan kuasa kepada perdana menteri sebagai ketua majlis untuk menetapkan bila Parlimen akan bersidang sekurang-kurangnya 28 hari sebelum persidangan. 

Lihat Komen
ADS