Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Zafrul jumpa Dr M minta nasihat isu Covid-19
Diterbitkan:  Jul 15, 2021 9:30 PM
Dikemaskini: Jul 16, 2021 3:49 AM

Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz mengunjungi Dr Mahathir Mohamad untuk mendapatkan nasihatnya dalam memerangi wabak Covid-19.

Perkara ini disahkan oleh bekas perdana menteri itu, yang merupakan Pengerusi Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), dalam sidang media maya hari ini.

"Dia meminta untuk menemui saya dengan tujuan bertanya kepada saya mengenai cara-cara memerangi wabak ini.

"Saya mengutamakan rakyat daripada politik, dan saya telah memberitahunya apa yang saya tahu tentang bagaimana mengurangkan jumlah kes Covid-19 walaupun dia dari kerajaan, dan saya lawan kerajaan," katanya.

Mahathir berkata, pertemuan itu berlangsung pada hari Isnin jam 6 petang di kediamannya. Mahathir tinggal di Sri Kembangan, Selangor.

"Dia datang ke rumah saya, dan kami bercakap selama satu jam," katanya.

Zafrul pada 9 Julai dilantik untuk mengetuai jawatankuasa kabinet khas untuk memantau Pelan Pemulihan Negara.

Walaupun jawatankuasa tersebut mempunyai beberapa persamaan dengan Majlis Pemulihan Negara yang telah diusulkan oleh Mahathir, Mahathir menolak jawatankuasa yang ditubuhkan di bawah kerajaan Perikatan Nasional.

Mahathir telah mencadangkan sebuah majlis yang serupa dengan Majlis Gerakan Negara (Mageran) yang ditubuhkan semasa rusuhan 1969, yang menggantikan kerajaan ketika itu sebagai pihak berkuasa utama.

Mahathir berkata, jawatankuasa khas kabinet masih di bawah kerajaan PN dan oleh itu akan terdedah kepada pengaruh politik.

Mahathir turut menegaskan bahawa tidak ada perbincangan mengenai sama ada Pejuang akan menyokong kerajaan PN atau tidak.

"Tidak ada pertemuan sama sekali. Tidak ada komunikasi sama sekali," katanya.

Mahathir menambah bahawa dia juga tidak berhubung dengan menteri PN lain kecuali Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin.

"Saya harus mengakui, pagi ini saya menghubungi Khairy kerana saya mahukan bekalan vaksin untuk Langkawi," kata Mahathir, yang merupakan anggota parlimen Langkawi.

"Kita ingin melihat semua orang Langkawi divaksinasi. Terdapat 70,000 orang di Langkawi, dan kami rasa kami dapat melakukannya dalam waktu sekitar satu bulan jika kami dapat mempercepat vaksinasi," katanya.

Lihat Komen
ADS