Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kerana dakwa PM ada majoriti, waktu berbahas MP PAS diisi 'pertandingan menjerit'

Seorang ahli parlimen kerajaan hari ini menghabiskan beberapa minit yang diperuntukkan untuk berbahas di Dewan Rakyat dalam kekecohan, setelah dia mendakwa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin masih mempunyai sokongan majoriti dari anggota parlimen.

Ahmad Tarmizi Sulaiman (PAS-Sik) diperuntukkan lima minit untuk menyampaikan ucapan perbahasannya mengenai Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (Pick), topik yang disampaikan oleh menteri kabinet Khairy Jamaluddin (BN-Rembau) awal hari ini.

Namun, hanya beberapa saat selepas ucapannya yang dimulakan dengan memuji Khairy kerana menguruskan Pick, Tarmizi tiba-tiba bercakap mengenai isu majoriti.

"Saya ingin memperbetulkan apa yang dikatakan oleh Bangi tadi. YB Pagoh (Muhyiddin) sebenarnya masih mempunyai majoriti yang cukup untuk kita meneruskan kerajaan Perikatan Nasional ini.

"Kami akan membuktikannya. Dan kami telah membuktikannya," katanya.

Ucapan Tarmizi dengan serta-merta mengundang bantahan dari ahli parlimen pembangkang, termasuk Cha Kee Chin (PH-Rasah) yang meminta ahli politik PAS itu membuktikan dakwaan berkenaan.

Lantas Tarmizi berkata: "Kami telah membuktikannya ketika (parlimen) meluluskan Belanjawan 2021".

Untuk rekod, rang undang-undang belanjawan itu diluluskan oleh Dewan Rakyat kira-kira lapan bulan yang lalu pada 15 Disember 2020 dengan majoriti tiga undi.

Jawapan wakil rakyat Kedah itu dikecam oleh ahli parlimen yang duduk di bahagian pembangkang, yang mencabarnya untuk membuktikan majoriti yang didakwa.

Bantahan itu termasuk daripada RSN Rayer (PH-Jelutong), yang menyorot bahawa bukti yang dimaksudkan oleh Tarmizi berlaku sebelum Umno memutuskan untuk menarik sokongannya terhadap Muhyiddin dan menuntut agar perdana menteri itu meletakkan jawatan.

Rayer juga meminta agar speaker Dewan Rakyat menegur Tarmizi, dengan mendakwa bahawa dia telah membuat kenyataan palsu yang mengelirukan Dewan.

Pertengkaran dan teriakan berlangsung selama beberapa minit, dan berakhir dengan Speaker Azhar Azizan Harun memberitahu Tarmizi bahawa waktunya sudah habis.

"Saya belum sempat berbahas," bantah Tarmizi.

Azhar enggan memberinya lebih banyak masa, dan memerintahkan MP seterusnya dalam senarai iaitu Akmal Nasir (Pakatan Harapan-Johor Bahru) untuk memulakan perbahasan.

Lihat Komen
ADS