Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Najib kata akan saman Muhyiddin
Diterbitkan:  Aug 16, 2021 11:36 PM
Dikemaskini: 3:46 PM

Bekas perdana menteri Najib Razak berkata dia akan memfailkan saman terhadap Muhyiddin Yassin dan Ketua Penerangan Bersatu, Wan Saiful Wan Jan, berhubung kenyataan berkenaan campur tangan dalam proses mahkamah.

Najib merujuk kepada ucapan Muhyiddin tengah hari tadi yang antara lain menyebut dia tidak akan "bersekongkol" dengan kumpulan "kleptokrat" dan mengganggu kebebasan mahkamah.

"Kami cabar kamu buat laporan polis bahawa ada yang suruh kamu ganggu kes utama, kamu tak berani.

"Sebab itu, peguam saya akan mengemukakan saman fitnah serta mohon kepada mahkamah untuk ambil tindakan terhadap Muhyiddin dan Wan Saiful kerana menghina mahkamah," kata Najib dalam hantaran di Facebooknya, malam ini.

Hantaran itu turut melampirkan gambar laporan polis yang dibuat terhadap Muhyiddin berhubung kenyataan itu.

Dalam ucapannya, Muhyiddin menegaskan dia tidak akan mengorbankan prinsipnya demi mempertahankan kerajaan Perikatan Nasional (PN).

"Saya tidak akan sekali-kali bersekongkol dengan kumpulan kleptokrat, mengganggu kebebasan badan kehakiman dan membelakangi Perlembagaan Persekutuan semata-mata untuk kekal berkuasa," katanya.

Dalam pada itu, Najib secara sinis mengingatkan Muhyiddin siapa yang sebenarnya rakus kuasa kerana mahukan jawatan.

Najib merujuk kenyataan Muhyiddin bahawa dia gagal menyelamatkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) - sekurang-kurangnya sehingga selesai menguruskan wabak Covid-19 - disebabkan ada pihak yang rakus untuk merebut kuasa.

"Dia kata dia turun sebab ada yang rakus kuasa mahu jawatan dia.

"Tapi dia sudah lupa siapa yang rakus kuasa untuk tikam belakang (Dr) Mahathir (Mohamad) dan khianat gabungan dia untuk rampas kuasa," katanya lagi, sambil membangkitkan penggantungan Parlimen selama tujuh bulan susulan proklamasi darurat.

Walaupun kerajaan menyatakan pengisytiharan itu untuk melawan wabak Covid-19, sejumlah pihak terutama pembangkang mendakwa ia dibuat kerana majoriti Muhyiddin dipersoalkan.

Lihat Komen
ADS