Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
‘Drastik, tak masuk akal’ - kerajaan digesa kaji peraturan baru MM2H
Diterbitkan:  Aug 21, 2021 10:04 PM
Dikemaskini: 2:10 PM

Pihak berkepentingan menolak syarat baru yang dianggap  "drastik" bagi program Malaysia My Second Home (MM2H).

Melainkan kerajaan mempertimbangkan kembali peraturan ini, mereka mengingatkan bahawa Malaysia mungkin kalah dengan negara jiran dalam menarik pesara asing.

Di bawah syarat kelayakan MM2H yang baru, pendapatan bulanan minimum dinaikkan 400 peratus daripada RM10,000 kepada RM40,000.

Deposit tetap minimum juga dinaikkan daripada RM150,000 kepada RM1 juta.

Sebelum ini pada harga RM350,000, syarat kecairan minimum kini ialah RM1.5 juta.

Ini adalah beberapa syarat baru yang akan berkuat kuasa pada Oktober 2021 untuk pemohon baru dan pemegang visa MM2H yang ada.

Pemegang visa MM2H mempunyai satu tahun untuk memenuhi syarat tersebut.

‘Mengejutkan, drastik, tidak masuk akal’

Dalam kenyataan bersama hari ini, Persatuan Perunding MM2H (MM2HCA) dan Industries Unite - gabungan yang terdiri daripada sekumpulan perniagaan - menolak sebahagian besar syarat baru.

"Industries Unite dan MM2HCA menganalisis syarat baru dan mendapati langkah-langkah yang diumumkan oleh kerajaan baru-baru ini sangat mengejutkan, drastik dan tidak dapat diterima," kata mereka.

Mereka berpendapat bahawa "peningkatan drastik" dari keperluan pendapatan bulanan hingga RM40,000 adalah "tidak dapat diterima".

Ini jauh lebih tinggi daripada purata pencen di Jepun (RM5,788 sebulan) dan UK (RM4,492 sebulan).

"Negara-negara jiran kita menawarkan program serupa dengan syarat pendapatan yang jauh lebih rendah.

"Visa Persaraan Thailand untuk pesara hanya memerlukan pendapatan atau pencen bulanan sekurang-kurangnya THB 65,000 (RM8,262)," kata mereka.

Kedua-dua kumpulan juga tidak bersetuju dengan syarat kecairan minimum (RM1.5 juta), syarat simpanan tetap (RM1 juta) dan syarat tambahan simpanan tetap RM50,000 untuk setiap tanggungan.

"Sejujurnya, orang kaya (dan) yang bijak pelaburan tidak akan mempunyai aset cair dalam jumlah ini. Sebaliknya, dana mereka akan dilaburkan dengan baik untuk produk yang menghasilkan pulangan tinggi, ”kata mereka.

Mereka juga tidak setuju dengan tindakan kerajaan mengenakan yuran pemprosesan "tidak masuk akal" - RM5,000 setiap pemohon dan RM2,500 setiap tanggungan yang sebelum ini percuma.

Sementara itu, bayaran visa tahunan dinaikkan dari RM90 menjadi RM500.

Di bawah syarat baru, tempoh visa MM2H dipotong dari 10 tahun kepada lima tahun.

"Ini adalah ciri unik dari program MM2H (dan) ia harus dikekalkan pada 10 tahun. Ia kehilangan kelebihannya jika hanya lima tahun dan orang asing mempunyai pilihan lain," tegas mereka.

Kedua-dua kumpulan itu juga membantah peraturan bahawa pemegang visa mesti tinggal di Malaysia sekurang-kurangnya 90 hari kumulatif setiap tahun.

Mereka berpendapat bahawa syarat ini harus dikurangkan menjadi 14 hari kumulatif setiap tahun.

Tidak percaya pada program

MM2HCA dan Industries Unite berpendapat adalah tidak adil untuk mengenakan syarat baru ini kepada pemegang visa MM2H yang ada.

Menurut Kementerian Dalam Negeri, kini terdapat 57,478 pemegang visa MM2H termasuk tanggungan.

Berdasarkan tinjauan MM2HCA baru-baru ini, mereka mendakwa 70 peratus anggota menyatakan "tiada keyakinan" dalam mempromosikan program yang telah dirombak itu.

“Kita mesti menggunakan program MM2H sebagai sebahagian dari Pelan Pemulihan Negara (PPN) untuk merangsang ekonomi Malaysia.

"Syarat baru akan memastikan kegagalan program ini dan menjadi kerugian besar bagi KDNK kita," kata mereka.

Oleh itu, kedua-dua kumpulan itu menggesa kerajaan mempertimbangkan semula syarat MM2H baru ini.

"MM2HCA gembira dapat mengadakan lebih banyak perbincangan dengan Kementerian Dalam Negeri untuk memastikan kejayaan program MM2H," kata mereka lagi.

Kementerian sasarkan kualiti terbaik

Ketua Setiausaha kementerian Wan Ahmad Dahlan Abdul Aziz sebelum ini telah mengumumkan terma dan syarat MM2H yang baru pada 11 Ogos.

Dia menjelaskan alasan peraturan baru itu bertujuan untuk merangsang ekonomi dan mengurangkan "kebimbangan" warga tempatan terhadap warga asing.

Dia juga mengumumkan kuota untuk pemegang visa MM2H.

"Kerajaan memahami kebimbangan dan kekhuatiran rakyat terhadap warga asing yang memasuki negara ini melalui program MM2H, dikhuatiri akan menyebabkan lambakan warga asing di Malaysia.

"Oleh itu, kerajaan bersetuju menetapkan had siling bagi pemohon dan tanggungan MM2H tidak lebih daripada satu peratus jumlah warganegara Malaysia dalam satu masa,”katanya.

Dahlan juga menjelaskan mengapa kementerian telah menaikkan syarat kewangan.

“Dibandingkan dengan keperluan pendapatan sebelumnya, syarat pendapatan baru lebih relevan kerana kerajaan menyasarkan peserta yang memiliki kualiti, siapa yang mampu dan yang berpendapatan tinggi.

"Kami juga mengambil kira perbelanjaan mereka seperti diharapkan. Contohnya, ketika menghantar anak mereka ke sekolah antarabangsa dan gaya hidup yang sesuai dengan taraf hidup mereka, ”katanya merujuk kepada syarat pendapatan RM40,000 sebulan.

Mengenai keperluan kecairan RM1.5 juta, Dahlan menjelaskan bahawa hal ini serupa dengan sasaran pemohon yang "mampu dari segi kewangan dan dapat menyumbang

kepada ekonomi".

Bayaran yang lebih tinggi iaitu yuran pemprosesan dan visa tahunan adalah untuk membantu meningkatkan kualiti perkhidmatan.

“Yuran pemprosesan bertujuan meningkatkan kualiti perkhidmatan yang ditawarkan kepada peserta MM2H. Sistem dalam talian akan dibangunkan untuk menawarkan perkhidmatan terbaik kepada peserta MM2H, ”kata Dahlan.

Pegawai atasan itu menjelaskan bahawa syarat minimum tinggal 90 hari adalah untuk memastikan peserta benar-benar membelanjakan wang mereka di Malaysia.

"Ini untuk memastikan pemohon MM2H benar-benar membelanjakan dan menyumbang kepada ekonomi domestik sama ada dengan menyewa atau membeli harta tanah, (menggunakan) kemudahan kesihatan, insurans, pendidikan, makanan dan minuman, pelancongan domestik atau cara lain yang akan menjana pendapatan bagi penduduk setempat, "Katanya.

Permohonan MM2H sebelum ini dibekukan apabila kerajaan menutup sempadan antarabangsa pada 18 Mac 2020 di bawah perintah kawalan pergerakan pertama.

Lihat Komen
ADS